Kitelijn snijdt 20 cm door board.....

[Pepper]

Juni 20, 2011, 22:07:35
edit2Rapporteer  
Kwam dit net tegen op het Duitse forum Oase. Als ik het verhaal goed begrijp is iemand met z'n board op volle snelheid tegen een strakgespannen kitelijn gevaren. Resultaat is indrukwekkend.... Als dit  met een board gebeurt kun je je voorstellen wat er met je ledematen gebeurt....    Shocked

Hele topic hier: http://surfforum.oase.com/showthread.php?t=108436

markus

Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 Juni 20, 2011, 22:10:16
edit2Rapporteer  
zodan!!  Shocked      kevlar lijnen?
FlyingHigh

Antwoord #2 Juni 20, 2011, 22:11:36
edit2Rapporteer  
SLIK Undecided
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #3 Juni 20, 2011, 22:15:34
edit2Rapporteer  
Hoezo kevlar ? Daar maken ze geen kitelijnen van. Onvoldoende slijtvast. Dyneema dus...
markus

Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #4 Juni 20, 2011, 22:19:01
edit2Rapporteer  
was sarcasme.....     maar de lijnen zijn er wel,om mee te vliegeren. zijn wel verboden.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Juni 20, 2011, 22:21:01
edit2Rapporteer  
Kevlar (polyamide) is juist slijtvaster als Dyneema (UHMW Polyethyleen). De smelttemperatuur van de laatste ligt al op 150°C. Oftewel, twee lijnen die langs elkaar glijden smelten. Zelf meegemaakt helaas.

Daarom lijkt me bovenstaand plaatje wat sterk.

Kevlar rekt iets meer, neemt in sterkte af onder invloed van UV licht, en is razendscherp! Zover ik weet mag het in NL iig niet meer als vliegerlijnen gebruikt worden. Ik heb hier nog een aantal spoelen liggen Tongue

Ik zou eerder Kevlar gebruiken om een board door te zagen als Dyneema.

Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Juni 20, 2011, 22:22:26
edit2Rapporteer  
Ik geloof er geen zak van, de lijnen kunnen scherp zijn maar dit krijg je denk ik
niet voor elkaar.
darky001

Antwoord #7 Juni 20, 2011, 22:43:47
edit2Rapporteer  
als dit zie geloof ik dat ik echt mazzel heb gehad toen ik zelf door de lijnen heen ging.

maar letop de lijn is via de front door het board gegaan, en dat is het zwakke plek
door de breedte lukt dat niet, maar omdat alles overde lengte van het board gemaakt is denk ik dat dit wel zou kunnen. tis maar goed dat die gast er zelf niet door heen ging had je em nu bij elkaar kunnen rapen in bodyparts.

ik heb trouwens wel het idee dat de lijnen van de laatste jaren wel zwakker zijn dan de oudere lijnen.
de lijnen van best zijn echt niet meer van de goede oude sterkte als van toen 6 jaar terug.
Snackyman

Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #8 Juni 20, 2011, 22:53:54
edit2Rapporteer  
Ik geloof er geen zak van, de lijnen kunnen scherp zijn maar dit krijg je denk ik
niet voor elkaar.

Dus dit is dan met een zaag gedaan? Waarom zou iemand dat doen en een kul verhaal ophangen?
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Juni 20, 2011, 22:57:33
edit2Rapporteer  
Het kan ook wat anders zijn geweest, ik geloof gewoon niet dat het een kite
lijn is geweest.
Janus

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #10 Juni 20, 2011, 23:07:25
edit2Rapporteer  
Ben het met Marc eens.
Heet broodje aap verhaal.

Snackyman

Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #11 Juni 20, 2011, 23:11:03
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het mogelijk is. Mythbuster mailen?

Als je ziet hoe mevrouw langeree eruit zag toen ze een aantal lijnen raakte denk ik dat het mogelijk is.
Morres

Antwoord #12 Juni 21, 2011, 00:01:46
edit2Rapporteer  
Onzin, of is dit zo'n roomboter board? Grin
leeany

Antwoord #13 Juni 21, 2011, 00:56:04
edit2Rapporteer  
Gezaagd is het niet, omdat het veel te ruw is. Ook geen chips verder op het board, dus ook nergens tegen aan gevaren wat hard was, en er voor zorgde dat het scheurde.

Maar hoe krijg je dit voor elkaar, want niemand zit met zijn bar onder water doorgaans, waardoor het mogelijk zou zijn tegen een lijn aan te varen.

Daarentegen staat er wel erg veel kracht op inderdaad wanneer je tegen een stuur lijn aan vaart, en deze dus strak komt te staan omdat je die lijn mee neemt en de kite gaat loopen.

Erg vaag verhaal, maar wel van een kiteschool. Kan me niet voorstellen dat die zomaar ff een onzin verhaal naar buiten brengen.
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 Juni 21, 2011, 03:01:14
edit2Rapporteer  
Jongens de discussie over kevlar en dynema.... Gaat nergens over, het zijn merknamen... En of dit mogelijk is, ja natuurlijk, gespannen lijnen zijn vlijm scherp... Daar heb je mythbuster echt niet voor nodig om dit hard te maken. Aramide vezel (waar kevlar/ dynema voor een deel uit bestaat) is tot nog toe de vezel die de meeste treksterkte kan voorduren, word veel in de militaire en luchtvaart industrie gebruikt, voor oa kogelvrije vesten, bepanzering, en motor casings of romp panelen....
tgroot

Antwoord #15 Juni 21, 2011, 07:43:19
edit2Rapporteer  
dit krijg je met een dynema lijn niet voor mekaar, met kevlar daarentegen is het wel weer mogelijk denk ik . . .  vandaar dat het verboden is.

@eagle jan google maar ff , zijn geen merknamen maar soorten vezels die gebruikt worden in de lijnen.
(kevlar word ook gebruikt in kogelvrije vesten bijvoorbeeld)
Kevin van Gorp

Antwoord #16 Juni 21, 2011, 08:13:40
edit2Rapporteer  
Ik heb van de week nog een skijack weg kunnen gooien en een nieuwe kunnen halen. Tijdens een buggyrace loopte een gast na een foutje vol zijn vlieger in mij zeg maar. De toming branden een heel gat in mijn jas onder mijn oksel en zelfs nog door mijn trui die ik er onder had. Compleet weg gesmolten alles. Over frictie gesproken.
feddomw
Gast
Antwoord #17 Juni 21, 2011, 09:26:01
edit2Rapporteer  
Ik heb van de week nog een skijack weg kunnen gooien en een nieuwe kunnen halen. Tijdens een buggyrace loopte een gast na een foutje vol zijn vlieger in mij zeg maar. De toming branden een heel gat in mijn jas onder mijn oksel en zelfs nog door mijn trui die ik er onder had. Compleet weg gesmolten alles. Over frictie gesproken.

En juist daarom zou dit nooit kunnen. De frictie zou al lang de lijnen hebben weggesmolten. Ga een board eens zagen met een decoupeerzaag, die wordt witheet door de frictie. En staal heeft een hoger smeltpunt dan Dyneema. Wink
bezemsteel12

Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #18 Juni 21, 2011, 10:57:23
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het mogelijk is. Mythbuster mailen?

Als je ziet hoe mevrouw langeree eruit zag toen ze een aantal lijnen raakte denk ik dat het mogelijk is.

mevrouw langeree is van een zachter materiaal gemaakt dan een board, vandaar dat mevrouw langeree ook een paar keer gesneden was door de lijn, verder denk ik ook dat mevrouw langeree nog geluk heeft gehad.

El Banditos

Antwoord #19 Juni 21, 2011, 11:12:01
edit2Rapporteer  
ik geloof echt niet dat dit door een lijn kan gebeuren.

Dat een lijn vreselijke taferelen kan aanrichten dat weten we allemaal. Maar ongeveer 20cm door een board heen snijden, kan ik niet geloven.
[Pepper]

Antwoord #20 Juni 21, 2011, 15:56:39
edit2Rapporteer  
En juist daarom zou dit nooit kunnen. De frictie zou al lang de lijnen hebben weggesmolten. Ga een board eens zagen met een decoupeerzaag, die wordt witheet door de frictie. En staal heeft een hoger smeltpunt dan Dyneema. Wink

Je maakt volgens mij een denkfout. Een strak gespannen lijn waar je op volle snelheid langs/doorheen vaart werkt als een lintzaag. Voordat de lijn de kans krijgt om heet te worden is het board al een eind verder. Als de lijn dan ook nog eens onder water licht heb je veel koeling waardoor het nooit de kans krijgt om heet te worden.......

En wat al eerder is gezegd: waarom zou iemand van een kiteschool zo'n broodje aap verhaal de wereld inhelpen??
feddomw
Gast
Antwoord #21 Juni 21, 2011, 20:49:16
edit2Rapporteer  
Een lintzaag wordt ook warm, en een lintzaag werkt volgens hetzelfde principe als een decoupeerzaag. Het verschil is dat de lintzag continu een richting op blijft zagen, de decoupeerzaag moet heen en weer. Daarom is de dec.zaag ok rommeliger en krijg je meer barsten rond de zaagsnede.

Als de lijn niet zou bewegen zou het alsnog frictie opwekken doordat het board langs de lijn beweegt.

Maakt allemaal niet uit verder, als iemand het wil geloven moet 'ie het doen. Maar het kan echt niet. Of dat board is van peperkoek gemaakt.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 Juni 21, 2011, 21:17:18
edit2Rapporteer  
Kevlar en Dyneema zijn wel degelijk merknamen. Heb de materialen hierboven er ook bij genoemd tussen haakjes.

Kevlar is idd. een aramidevezel welke o.a. in kogelvrije vesten wordt toegepast. Daarvoor heb je weinig aan Dyneema.

Door frictie zou dyneema direct smelten met zijn lage smelttemp. van rond de 150°C. Net als Marc geloof ik er geen snars van!
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 Juni 21, 2011, 22:39:43
edit2Rapporteer  
Kevlar en Dyneema zijn wel degelijk merknamen. Heb de materialen hierboven er ook bij genoemd tussen haakjes.

Kevlar is idd. een aramidevezel welke o.a. in kogelvrije vesten wordt toegepast. Daarvoor heb je weinig aan Dyneema.

Door frictie zou dyneema direct smelten met zijn lage smelttemp. van rond de 150°C. Net als Marc geloof ik er geen snars van!

was kevlar/ twaron/ Aramidevezel ook niet brand vertragend?  Dacht zelfs brandwerend...
Jer76

Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #24 Juni 22, 2011, 13:59:00
edit2Rapporteer  
toen ik nog fanatiek buggy reed  had ik ook van die kevlar lijnen aan mijn Jojo RS /RM, s hangen kan wel zeggen dat je er bomen mee  kan vellen zeker als er veel spanning op staat.

maar de beschadiging  die in het plaatje staat het zou wel kunnen maar de vraag is meer  hoe heeft het kunnen gebeuren.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.