The Foiler by Marc Blanc

Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Juni 26, 2011, 17:42:33
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=GJJWlcrksyI&feature=player_embedded

It is with great pleasure that La Marque Blanche, the video production team featuring the extraordinary kitesurfing sensation Marc Blanc, is ready to share this amazing video introducing his latest innovation: The Strapless Foil. Marc Blanc is widely known as one of the world's premier kitesurfers, and he is featured here showing off his flawless technique in a new video entirely produced in Marseille, France. Packed with emotional impact, this video distills countless hours of of work and a consuming passion for his sport into pure mastery of the elements. Sheer grace and an impossible sensation of lightness are combined to showcase every movement. Drink this wave of perfection.
Thanks to share, and coment Wink
La Marque Blanche.

Lijk me ook wel heerlijk om strapless door de chop te zweven. Check ook die upwind rotaties, ook nog nooi zo extreem gezien als hij ze doet met een foilboard!
TimLimbo

Antwoord #1 Juni 26, 2011, 17:50:53
edit2Rapporteer  
Wat een raar ding Grin
Morres

Antwoord #2 Juni 26, 2011, 20:33:42
edit2Rapporteer  
ook maar eens maken,....ooit
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Juni 27, 2011, 09:22:21
edit2Rapporteer  
Die foil is los te koop. Wordt o.a. ook voor achter een speedboot gebruikt met een stoeltje erop,
of onder windsurfplanken geschroefd.

Idd. is hij al vaker voorbij gekomen met snowboardbindingen, later met straps. Nu dus de strapless versie!

Echt waanzinnig hoe die gast ermee vaart. Vooral die 360 zonder te gijpen is super.
Zo'n ding heeft enorm weinig weerstand, dat weten ze bij Connextion dankzij de Russen ook al een tijdje:

bezemsteel12

Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #4 Juni 27, 2011, 13:28:06
edit2Rapporteer  
denk dat het lekker vaart door de chop
Michiel.
Moderator

Antwoord #5 Juni 27, 2011, 13:40:13
edit2Rapporteer  
denk dat het lekker vaart door de chop

Dat is het bijkomende voordeel van een draagvleugel/hydrofoil. Je hebt er praktisch geen last van omdat je er overheen scheert.

Wel heb ik ergens gelezen dat die foil voor dat board compleet zo'n 7kg weegt! Wellicht dat deze van Carbon is.
Er komen nl. forse krachten op te staan.
Dopperd

Geen avatar

Antwoord #6 Juni 27, 2011, 13:48:20
edit2Rapporteer  
Volgens mij heel veel minder weerstand want dat kitetje van hem lijkt wel heel klein t.o.v de andere kites in beeld
Lude

Antwoord #7 Juni 27, 2011, 14:14:35
edit2Rapporteer  
7kg is inderdaad wel veel... daar zit je wel zo op met aluminium. Zelf heb ik voor een project met moth vleugels gewerkt, complete set weegt 3kg ongeveer (wel met een strut van een meter), full carbon.

Weerstand van een foil is sterk afhankelijk van je snelheid, bij lage snelheid is de weerstand heel erg hoog. Bij middelmatige snelheid, net wanneer hij lift heeft hij een grote dip qua weerstand(gunstig dus). Deze dip is wel beperkt (hoe sneller je gaat, hoe meer lift je genereert). Normaliter vang je dit op door te 'lossen' (een flap los te gooien, of de angle of atack kleiner te maken).
Lossen breng wel veel weerstand met zich mee, op dit moment is een planerende romp veel sneller (maarja bovenstaande boot krijg je niet zo snel in plane ; ).

Wat ik hiermee wil zeggen, foilen is alleen efficiënt bij slechts een kleine snelheid-range.

check ook deze trouwens:
http://www.synapsekitesurfing.co.uk/products_hf.htm

Strapless foilen is echt geniaal!
Michiel.
Moderator

Antwoord #8 Juni 28, 2011, 21:23:18
edit2Rapporteer  
Interessant verhaal Lude, zou ik wel meer over willen weten.
Dat verklaart misschien waarom kiters en surfers met een foil nooit het snelheidsrecord hebben gebroken.

Daar tegenover staat dat alle (succesvolle) recordpogingen van de laatste jaren met zeilschepen allemaal wel foils hadden.
En voor een aantal catamarans zoals de Hobie 18 is een set te koop waarmee snelheden tot 70km/u haalbaar zijn.

En die grote schepen met foils zoals die van Connextion hebben een kruissnelheid van tussen de 70-85km/u met een redelijk zuinig brandstofverbruik (voor zo'n schip dan). Overigens lossen die foils volgens mij wel, evenals die op die zeilboten. Die zijn afstelbaar, of hebben een zelfstellend mechanisme (hier goed te zien op de Hobie Trifoiler):

http://www.youtube.com/watch?v=2wqLogx6kDE
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.