Advies: "vinnen" voor Upwind

bikiniisuit
Gast
Juni 27, 2011, 10:52:04
edit2Rapporteer  
Ik heb jullie commentaar ff nodig. Bekijk ff goed deze vinnen



Uploaded with ImageShack.us



Op 1 of andere manier ontmoet ik op vakantie altijd board bouwers, Ing, mensen die dingen voor kitesurfen uitvinden. Deze gast kwam ik in Dakhla tegen. Ik trok n beetje op met Franse meisjes van rond 14/16 die behoorlijk konden kiten, handlepass echt de hele trucendoos (er bestaan dus Franse kitefamilies die 3x p/jaar naar Dakhla gaan). Op n middag waaide t van de verkeerde kant. De Fr meisjes weigerden in t water te gaan omdat “iedereen dan daar in die zandbank terecht komt“. T hele kamp ging t water in (ik ook) en we kwamen op 2 man na ook idd in die zandbank terecht. De 2e man hield t 40 minuten vol en kwam uiteindelijk ook in die zandbank terecht. Manfred, - de willie wortel van die vinnen- kon met zichtbaar weinig moeite upwind blijven.

Hij vertelde mij dit: hij had eea afgekeken bij windsurfen. Technieken van deze oudere sport kunnen meegenomen worden bij kitesurfen. De stand v zijn vinnen is afwijkend van dat van “fixed vinnen“, hij gebruikt 1 schroefgat. Meer van zijn verhaal heb ik niet onthouden - te technisch- zag alleen dat je mega makkelijk upwind gaat en moeiteloos turns maakt. Kan zelf hoogte lopen maar ben liever lui.
m e g a lui.

Mijn vragen: kennen jullie dit soort vinnen? Bestaan ze al? kun je ze elders goedkoper krijgen? (112=te veel) Stel dat ik ze koop, wat zal ik gezien de vorm en de constructie van deze vinnen, minder goed kunnen (last v hebben) dan met normale vinnen.

Website: http://www.woodboard.at/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=3&category_id=2&option=com_virtuemart
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Juni 27, 2011, 11:25:32
edit2Rapporteer  
Enige wat ik erover kan vinden is dat ze in de langsrichting iets naar buiten wijzen (ze staan dus niet loodrecht op het board).

Wanneer je kant met je board hou je het board al in een hoek t.o.v. de horizontaal op het water. Deze vin zou dan theoretisch loodrecht in het water moeten staan, hetgeen de optimale hoek is voor de vinwerking.

Heb veel boards gevaren, alsook met sommige boards vingroottes gewisseld.

De combinatie board/vin is erg belangrijk. Een goed board met slechte vinnen presteert redelijk, een slecht board met goede vinnen blijft slecht.

De vin is op zich niet zo heel belangrijk qua shape, maar meer wat oppervlakte betreft.


Overigens zitten deze vinnen met slechts een schroef vast, maar wel moeten er twee gaten in je board zitten om de vin recht te zetten t.o.v. de langsrichting, kijk maar eens goed naar de foto's op de website.

Ik kan niet geloven dat deze vin zoveel meer kan bieden.
Wellicht is deze kiter gewoon erg goed in de kunst van het hoogte houden, beste kite qua hoogtelopen en/of board wat supergoed hoogte loopt.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 Juni 27, 2011, 11:35:22
edit2Rapporteer  
de meeste winst in het "lowend hoogte" houden zit 'm in de techniek / vaardigheid van de kite(st)er .
Vlieger dusdanig poweren dat hij helemaal in het hoekje van het windvenster staat.
Niet op je rail maar vanuit je lichaam sturen. enz enz.
Ergens zal de vorm / stand  van je vinnetjes wel meetellen maar je eigen vaardigheid op dit gebied is 95% de bepalende factor.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Juni 27, 2011, 13:14:37
edit2Rapporteer  
Volgens mij is het idee van deze vinnen dat ze wat naar buiten staan, net zoals de edge van een snowboard "hol" is.

Op de site staat ook nog een PDF waarin je kunt zien dat de 2 nopjes en de schroef in een hoek van 3 graden staan.
Ook past deze vin ook alleen op het board van woodboard, de meeste boards hebben 2 gaten.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #4 Juni 27, 2011, 13:17:40
edit2Rapporteer  
Er zijn wel meer boards met 3 gaten hoor.. maar de laaste tijd niet zo veel meer inderdaad.

Bijkomend is dat het oppervlak van deze vinnen erg groot is
bikiniisuit
Gast
Antwoord #5 Juni 28, 2011, 09:26:06
edit2Rapporteer  
ok thanx voor de tips. jullie advies is eenduidig
die pdf had ik idd niet gezien. 
vind deze ook erg groot en beetje grof

zit laatste tijd veel te pielen met mijn vinnen, ben niet echt tevreden...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 Juni 28, 2011, 12:10:26
edit2Rapporteer  
moet je leren varen
bikiniisuit
Gast
Antwoord #7 Juni 28, 2011, 13:09:45
edit2Rapporteer  
@morres,

goeie opmerking @morres, veel man snappe nix van vare, die staan als een lelijke baboon op die plank, met als gevolg dat alle vrouwen accuut impotent en onvruchtbaar worden, duzzzzz, heb je skaatsbille daar in Harlinge, kom naar Amsterdam toe, dan laat stijfe tante Sjaan op de walle je zien wat hoe je m in de "hoogte loopt".
bikiniisuit
Gast
Antwoord #8 Juni 28, 2011, 13:22:37
edit2Rapporteer  
he verdulleme @morres, tante zegt dat jij 5 jaar voort laats n beurt hep gehat.
dat gaat niet goet met jou he

groetjes he, je bent altijd welkom hier (wallen)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #9 Juni 28, 2011, 13:57:40
edit2Rapporteer  
Weer een coherent stukje tekst van bikiniisuit :+
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #10 Juni 28, 2011, 20:03:03
edit2Rapporteer  
Bikini!

kijk ff op U tube naar het filmpje van Eddy Lansink.
Die laat een verstelbare vin op een van zijn ontwerpen zien met het gewenste effect..
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #11 Juni 28, 2011, 20:20:27
edit2Rapporteer  
Wat een geldklopperij zeg. Check die boards, 1870 euro voor een kiteboard!
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #12 Juni 28, 2011, 20:37:30
edit2Rapporteer  
Voor die prijs durf ik niet eens op de website  TE KIJKEN... schater
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #13 Juni 28, 2011, 20:53:15
edit2Rapporteer  
kwakzalvers zijn het! belachelijk
bikiniisuit
Gast
Antwoord #14 Juni 28, 2011, 22:43:22
edit2Rapporteer  
@frank thnx voor de tip. Wat kan die goser kiten zeg. Wilde mijn board ook bij Lansink bestellen echter splitboards waren nog niet productie. Lansink heeft zoveel clips kun je de link posten. Ga binnenkort wel even langs scheveningen…


(ik schrik allang niet meer van die prijzen v boards, kan t alleen niet betalen. Ik vind board bouwers bijzondere mensen. Ze praten met zoveel liefde en verslaving over hun werk. Als je met zo iemand gesproken hebt dan voel je t verschil en wil je nooit meer met zo een winkeljongen praten die je nieuw uitgekomen troep probeert aan te smeren. Ik leer, ik leer, ik leer en ik durf ook stomme dingen te vragen…)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.