Lijnen kunnen een beetje uitrekken. Is dus niet abnormaal. Zorg dat je lijnen evenlang worden door ze iets te verstellen. Ik weet niet hoe je dat het beste bij een park kan doen, maar NOOIT door in de lijnen zelf knopen te gaan leggen.
Is normaal. Bar moet je even tunen. Gebruik de zoekfunctie, er zijn filmpjes over (Cabrinha site ook dacht ik), maar het werkt overal het zelfde.
Trim op full power, alle lijnen aan een vast punt vast maken (kikker op een vlaggemast vind ik het fijnst). Bar moet precies tegen de CL aan vallen bij gelijke spanning op de lijnen, bar moet recht zijn.
Ik weet ook niet hoe het bij Naish werkt: OF gewoon aan de lijnen hangen op ze gelijk te rekken, OF er zit zoals bij Cabrinha een systeem op dat je ze kan stellen qua lengte.
NOOIT knopen of iets anders gaan beunen. Meten moet je ook niet doen.
Ik vind het overigens wel apart dat ze zoveel rekken, ik heb het bij nog geen een bar gehad dat er echt meer als 1 cm in zat. Bij mijn Cabrinha barren van 2007 zelf helemaal niets.
Onder de schuimrubbers van je bar.... daar waar je stuurlijnen beginnen, die 2 handvaten waar nais op staat. daaronder zitten lijnen met aan iedere lijn 3 knoopjes, dat is om je bardruk te regelen. daar waar je stuurlijn het langste is zetje op ongeveer 1.5 cm een nieuwe knoop onder de knoop waar nu je stuur lijn vast zit.
1.5 cm verschil in de stuurlijnen is iets wat ik meteen zou merken. Ik ga nog liever naar huis dan met dat verschil door blijven varen. Als je het niet merkt maakt het niet zoveel uit. Maar misschien veroorzaakt dat verschil onbewust al problemen in je vaarkunsten. Trouwens, een lengte verschil in de powerlijnen kan ook zorgen voor een naar links of rechts trekkende kite. Kijk die ook even na.
Dat lijnen rekken is heel normaal. Het is wel belangrijk er bewust van te zijn, want het bepaald sterk de vliegeigenschappen van je kite. Controleer dan ook af en toe of je stuurlijnen nog gelijk zijn aan elkaar, idem voor de powerlijnen.
Dat Cabrinha fimpje slaat in principe op de Cabrinha bar en kite. Zou kunnen dat het ook geld voor andere barren. Het is in ieder geval een perfecte manier om je afstelling te resetten naar standaard, of optimaal. Zeker een aanrader om te kijken en te begrijpen. Het draait in dat filmpje voornamelijk om de verhouding tussen de power- en de stuurlijnen. Als die verhouding niet goed is kan dat leiden tot slechte performance van je kite. Traagheid en backstall van de vlieger, en overmatige bardruk en dus pijn in de armen etc.
Oplossing voor die 1.5cm stuurlijn is simpel. Je zou voor EagleJan zijn oplossing kunnen gaan. Makkelijk en snel. Het is denk ik ook beter om iets bij je bar af te stellen dan bij de bridle van je kite. Je kunt ook je stuurlijnen omdraaien, en daarna even die 1.5cm met die knoopjes aanpassen. Worden je stuurlijnen uiteindelijk weer evenlang.
Even iets verduidelijken de stuurlijnen van de bar zijn gelijk, maar ik heb het over de stuurlijnen die aan mijn kite zitten. De ene was geloof ik 172cm en de andere 173,5. Er zat in ieder geval 1,5cm verschil tussen.
Ik ga dit dan compenseren door de rode bar lijn te verlengen door het schuimrubber te verwijderen en hem op een hoger knoopje te zetten. Dan moet als het goed is die 1,5cm weg zijn lijkt me.
Zag dat je en een ander al gereageerd hadden.. Maar ik wil onderstaand stukje jullie niet onthouden.. (echte reden is dat ik het zonde van al het getype op mijn mobiel vind... ;-) )
1,5 cm is niet iets om je zorgen over te maken. Je kan het gewoon corrigeren door de kortere lijn iets op te rekken. Zet de lijnen vast aan een pin (ik gebruik een oude schroevendraaier en zet die met de lijnen eraan tussen de tegels, komt echt niet los..) lijnen gewoon aan de bar laten. Even kijken of alles ok is (meestal bij full power en max gepowerd moeten alle lijnen op dezelfde spanning staan) waarschijnlijk staat jouw bar dan een beetje scheef.. Even goed aan alleen de korte kant hangen, et voilà Nu is die kant waarschijnlijk weer iets langer maar dat trekt weer bij, kijk na even wachten maar weer... Zo niet.. Andere kant ook even rekken.. Loop ( of spring) je alleen een kant op dan is dat misschien wel de reden.. Gebeurt ook wel bij de powerlijnen. Ook de andere kant op springen / loopen.. Je kan ook overwegen de lijnen L en R even om te wisselen...
ik draai af en toe mijn bar gewoon om, links en rechts wisselen... zolang ik mijn kite niet aan iemand anders geef die ervan uit gaat dat rood aan de linker kant zit is dat dus geen probleem.
Even iets verduidelijken de stuurlijnen van de bar zijn gelijk, maar ik heb het over de stuurlijnen die aan mijn kite zitten. De ene was geloof ik 172cm en de andere 173,5. Er zat in ieder geval 1,5cm verschil tussen.
Ik ga dit dan compenseren door de rode bar lijn te verlengen door het schuimrubber te verwijderen en hem op een hoger knoopje te zetten. Dan moet als het goed is die 1,5cm weg zijn lijkt me.
Als ik dit lees zijn het niet zijn stuurlijnen maar zijn bridles die lengte verschil hebben!!!!!
Even iets verduidelijken de stuurlijnen van de bar zijn gelijk, maar ik heb het over de stuurlijnen die aan mijn kite zitten. De ene was geloof ik 172cm en de andere 173,5. Er zat in ieder geval 1,5cm verschil tussen.
Ik ga dit dan compenseren door de rode bar lijn te verlengen door het schuimrubber te verwijderen en hem op een hoger knoopje te zetten. Dan moet als het goed is die 1,5cm weg zijn lijkt me.
Zo nu op een pc.. Ik zou dit niet zo doen, als je nm de bar dan op een andere kite gebruikt heb je daar weer een probleem.. Als je lijn die aan de kite zit 1,5 cm verschil heeft kan je het ook met een dubbele slipstrik oplossen. Meestal zit de lijn aan de kite ook met een slipstrik, door daar een extra lus te maken maak je die 1,5 cm korter... zo gepiept... Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld kan vinden..
Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld kan vinden..
Graag ja, want zelfs ik heb geen idee wat je met een slipstrik bedoelt.
Maar de strekking mag wel duidelijk zijn: maak de pigtails aan je kite exact even lang en je probleem is opgelost. Of je dit zelf doet of langsgaat bij je dealer is aan jou.
Ik denk dat die "slipstrik" die 1,5cm wel weg kan krijgen. Bedankt dat je de moeite hebt gedaan om er foto's van te maken. De stuurlijnen van de bar laat ik maar zo.