Lengteverschil stuurlijnen

Kemperman

Berichten: 491
November 12, 2011, 20:55:21
edit2Rapporteer  
Ik heb nu een maand mijn Naish park 2011 12m. Al een aantal keren mee gekite en heb gisteren iemand anders op mijn kite gelaten aangezien hij mogelijk een park wilde gaan kopen. Hij gaf aan dat een van de stuurlijnen waarschijnlijk langer was en dat hij daardoor minder stabiel was.

Thuis de stuurlijnen die aan de kite zitten eens opgemeten en de blauwe is 1,5cm langer dan de rode. Zelf heb ik het verschil niet gemerkt maar ik ben dan ook een beginner. Het zal vast wel wat verschil geven.

Mijn vraag:
- Kan ik onder garantie stuurlijnen krijgen die wel even lang zijn? Of moet ik niet zo zeuren en er gewoon knopen in beunen.

Andere mensen die dit ook hebben gehad, wat deden jullie?
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #1 November 12, 2011, 21:07:30
edit2Rapporteer  
Lijnen kunnen een beetje uitrekken. Is dus niet abnormaal. Zorg dat je lijnen evenlang worden door ze iets te verstellen. Ik weet niet hoe je dat het beste bij een park kan doen, maar NOOIT door in de lijnen zelf knopen te gaan leggen.
feddomw
Gast
Antwoord #2 November 12, 2011, 21:12:58
edit2Rapporteer  
Is normaal. Bar moet je even tunen. Gebruik de zoekfunctie, er zijn filmpjes over (Cabrinha site ook dacht ik), maar het werkt overal het zelfde.

Trim op full power, alle lijnen aan een vast punt vast maken (kikker op een vlaggemast vind ik het fijnst).
Bar moet precies tegen de CL aan vallen bij gelijke spanning op de lijnen, bar moet recht zijn.

Ik weet ook niet hoe het bij Naish werkt: OF gewoon aan de lijnen hangen op ze gelijk te rekken, OF er zit zoals bij Cabrinha een systeem op dat je ze kan stellen qua lengte.

NOOIT knopen of iets anders gaan beunen. Meten moet je ook niet doen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 November 12, 2011, 21:25:46
edit2Rapporteer  
Hierin staat hoe het moet, is ook het zelfde voor de Naish bar:


http://www.youtube.com/watch?v=LRbb6Iqmg6g


Ik vind het overigens wel apart dat ze zoveel rekken, ik heb het bij nog geen een bar
gehad dat er echt meer als 1 cm in zat. Bij mijn Cabrinha barren van 2007 zelf helemaal niets.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 November 12, 2011, 21:46:01
edit2Rapporteer  
Onder de schuimrubbers van je bar.... daar waar je stuurlijnen beginnen, die 2 handvaten waar nais op staat. daaronder zitten lijnen met aan iedere lijn 3 knoopjes, dat is om je bardruk te regelen. daar
 waar je stuurlijn het langste is zetje op ongeveer 1.5 cm een nieuwe knoop onder de knoop waar nu je stuur lijn vast zit.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #5 November 12, 2011, 22:47:55
edit2Rapporteer  
1.5 cm verschil in de stuurlijnen is iets wat ik meteen zou merken. Ik ga nog liever naar huis dan met dat verschil door blijven varen. Als je het niet merkt maakt het niet zoveel uit. Maar misschien veroorzaakt dat verschil onbewust al problemen in je vaarkunsten.
Trouwens, een lengte verschil in de powerlijnen kan ook zorgen voor een naar links of rechts trekkende kite. Kijk die ook even na.

Dat lijnen rekken is heel normaal. Het is wel belangrijk er bewust van te zijn, want het bepaald sterk de vliegeigenschappen van je kite. Controleer dan ook af en toe of je stuurlijnen nog gelijk zijn aan elkaar, idem voor de powerlijnen.

Dat Cabrinha fimpje slaat in principe op de Cabrinha bar en kite.  Zou kunnen dat het ook geld voor andere barren. Het is in ieder geval een perfecte manier om je afstelling te resetten naar standaard, of optimaal. Zeker een aanrader om te kijken en te begrijpen.
Het draait in dat filmpje voornamelijk om de verhouding tussen de power- en de stuurlijnen. Als die verhouding niet goed is kan dat leiden tot slechte performance van je kite. Traagheid en backstall van de vlieger, en overmatige bardruk en dus pijn in de armen etc.

Oplossing voor die 1.5cm stuurlijn is simpel. Je zou voor EagleJan zijn oplossing kunnen gaan. Makkelijk en snel. Het is denk ik ook beter om iets bij je bar af te stellen dan bij de bridle van je kite.
Je kunt ook je stuurlijnen omdraaien, en daarna even die 1.5cm met die knoopjes aanpassen. Worden je stuurlijnen uiteindelijk weer evenlang.
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #6 November 12, 2011, 22:59:13
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties!

Even iets verduidelijken de stuurlijnen van de bar zijn gelijk, maar ik heb het over de stuurlijnen die aan mijn kite zitten. De ene was geloof ik 172cm en de andere 173,5. Er zat in ieder geval 1,5cm verschil tussen.

Ik ga dit dan compenseren door de rode bar lijn te verlengen door het schuimrubber te verwijderen en hem op een hoger knoopje te zetten. Dan moet als het goed is die 1,5cm weg zijn lijkt me.  Smiley



Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 November 12, 2011, 23:08:10
edit2Rapporteer  
Zag dat je en een ander al gereageerd hadden.. Maar ik wil onderstaand stukje jullie niet onthouden.. (echte reden is dat ik het zonde van al het getype op mijn mobiel vind... ;-) )

1,5 cm is niet iets om je zorgen over te maken.
Je kan het gewoon corrigeren door de kortere lijn iets op te rekken.
Zet de lijnen vast aan een pin (ik gebruik een oude schroevendraaier en zet die met de lijnen eraan tussen de tegels, komt echt niet los..) lijnen gewoon aan de bar laten. Even kijken of alles ok is (meestal bij full power en max gepowerd moeten alle lijnen op dezelfde spanning staan) waarschijnlijk staat jouw bar dan een beetje scheef..
Even goed aan alleen de korte kant hangen, et voilà
Nu is die kant waarschijnlijk weer iets langer maar dat trekt weer bij, kijk na even wachten maar weer... Zo niet.. Andere kant ook even rekken..
Loop ( of spring) je alleen een kant op dan is dat misschien wel de reden.. Gebeurt ook wel bij de powerlijnen.
Ook de andere kant op springen / loopen.. Je kan ook overwegen de lijnen L en R even om te wisselen...

TIASOF

Berichten: 362
Logs: 0 | 105 uur
Antwoord #8 November 13, 2011, 00:12:04
edit2Rapporteer  
ik draai af en toe mijn bar gewoon om, links en rechts wisselen...
zolang ik mijn kite niet aan iemand anders geef die ervan uit gaat dat rood aan de linker kant zit is dat dus geen probleem.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 November 13, 2011, 01:51:19
edit2Rapporteer  
Laatst was mijn centre line van de 2011 universal bar(park) geknapt. Gevolg: een powerline met 25 cm uitgerekt... moest beide powerlijnen vervangen.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #10 November 13, 2011, 10:30:54
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties!

Even iets verduidelijken de stuurlijnen van de bar zijn gelijk, maar ik heb het over de stuurlijnen die aan mijn kite zitten. De ene was geloof ik 172cm en de andere 173,5. Er zat in ieder geval 1,5cm verschil tussen.

Ik ga dit dan compenseren door de rode bar lijn te verlengen door het schuimrubber te verwijderen en hem op een hoger knoopje te zetten. Dan moet als het goed is die 1,5cm weg zijn lijkt me.  Smiley


Als ik dit lees zijn het niet zijn stuurlijnen maar zijn bridles die lengte verschil hebben!!!!!
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #11 November 13, 2011, 10:38:45
edit2Rapporteer  
sorry

Ik zie nu dat de park alleen pigtails heeft dus daar kan het knoopje gewoon verplaatst worden.
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #12 November 13, 2011, 14:01:48
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties!

Even iets verduidelijken de stuurlijnen van de bar zijn gelijk, maar ik heb het over de stuurlijnen die aan mijn kite zitten. De ene was geloof ik 172cm en de andere 173,5. Er zat in ieder geval 1,5cm verschil tussen.

Ik ga dit dan compenseren door de rode bar lijn te verlengen door het schuimrubber te verwijderen en hem op een hoger knoopje te zetten. Dan moet als het goed is die 1,5cm weg zijn lijkt me.  Smiley

Zo nu op een pc..
Ik zou dit niet zo doen, als je nm de bar dan op een andere kite gebruikt heb je daar weer een probleem..
Als je lijn die aan de kite zit 1,5 cm verschil heeft kan je het ook met een dubbele slipstrik oplossen.
Meestal zit de lijn aan de kite ook met een slipstrik, door daar een extra lus te maken maak je die 1,5 cm korter... zo gepiept...
Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld kan vinden..
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 November 13, 2011, 14:04:43
edit2Rapporteer  
Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld kan vinden..

Graag ja, want zelfs ik heb geen idee wat je met een slipstrik bedoelt.

Maar de strekking mag wel duidelijk zijn: maak de pigtails aan je kite exact even lang en je probleem is opgelost. Of je dit zelf doet of langsgaat bij je dealer is aan jou.
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #14 November 13, 2011, 16:11:06
edit2Rapporteer  
Twee foto's
1e foto normale slipstrik
2e foto dubbele slipstrik. (maak de lus groter en draai er een lus in)

zo duidelijk?
BZT

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #15 November 13, 2011, 16:38:17
edit2Rapporteer  
Slipstrik :-)
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #16 November 13, 2011, 17:21:39
edit2Rapporteer  
Geniaal, slipstrik. Hoe kom je erbij?


Zullen we het voortaan gewoon een kattenklauw  noemen?
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #17 November 13, 2011, 17:50:29
edit2Rapporteer  
Ik denk dat die "slipstrik" die 1,5cm wel weg kan krijgen. ThumpsUp Bedankt dat je de moeite hebt gedaan om er foto's van te maken. De stuurlijnen van de bar laat ik maar zo.
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #18 November 13, 2011, 21:12:56
edit2Rapporteer  
geen idee hoe ik erbij kom dat zo te noemen...

Ken het "knoopje"uit mijn Flysurfer tijd om te finetunen in de briddle..
als één extra lusje niet voldoende is kan je er nog een maken.

't is dus een kattenklauw of larks head met extra lusje..

Kemperman... gave bike heb je .. ;-)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.