Beware de gecertificeerde kiteschool voor 35+ wind

Bularoo

Berichten: 165
Antwoord #25 Juni 10, 2012, 09:57:29
edit2Rapporteer  
Soms ligt het probleem ook bij de instructeurs zelf. Zijn er genoeg die zelf eigenlijk alleen net kunnen varen of misschien net een sprongetje kunnen maken. Dus wanneer je hun met 35 knopen ziet varen dat je ook denkt van, hoor jij hier wel thuis?

Les geven met harde wind heeft gewoon alleen maar nadelen:
1. Grote risico's
2. Grotere kans op slopen van je materiaal. Met een harde klap op het water en die harde windvlagen kan de kite gewoon niet goed hebben.
3. Cursisten krijgen een verkeerd beeld van kiten.
Grote kans dat een cursist een slechte ervaring mee krijgt. Of gaat denken: dit gaat wel erg hard dit is niks voor mij. Waardoor hij/zij de sport niet meer wilt doorzetten, terwijl dat toch ook de bedoeling is van een kiteschool. Mensen enthousiast maken voor de sport.

Op een dag als vandaag kan je cursisten wel laten komen! Lekker laten kijken naar hoe iemand met ervaring dikke sprongen maakt. Zodat ze de volgende les bij 15-20 knopen nog enthousiaster zijn!
ash

Berichten: 256
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #26 Juni 10, 2012, 11:53:22
edit2Rapporteer  
Wij waren in mei in Tarifa,  zelfde verhaal.
Alleen waaide er toen een stormachtige wind 8 Bft,30-50 knp.
De kite-instructeur hield de cursist vast die al bodydraggend  de kite moest besturen.
Wij waren verbaast, valt toch niets te leren en wat denkt de instructeur te kunnen doen al het fout gaat.
Daarbij waren er maar 1 of 2 kiters op het water, dat zegt toch wel genoeg.





robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #27 Juni 10, 2012, 12:29:53
edit2Rapporteer  
Heb het in Tarifa ook eens daar over gehad met een locale instructeur. Antwoord was dat als ze daar les gaan geven met normale condities er maar een paar dagen per jaar overblijven loser Valt ook wat voor te zeggen.

Wat dat betreft is het in Nederland zo gek nog niet, maar kan ik er met me verstand ook niet bij waarom er perse met die paar dagen harde wind die we per jaar hebben nog zo nodig les gegeven moet worden.
De overheid vragen om in te grijpen lijkt mij geen goede ontwikkeling, als die het verhaal onder de loep nemen zouden daar wel eens veel meer vervelende regeltjes uit voort kunnen komen ( zie maar bij de Belgen ).

Denk ook dat wij zelf als ''ervaren kiters'' zelf de scholen, cursisten, en onervaren beginners die met te harde wind op het strand verschijnen er keihard op moeten aanspreken. Daarmee zal je niet altijd vrienden maken...

Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #28 Juni 10, 2012, 12:37:25
edit2Rapporteer  
Ik bedoel is kiten soms minder gevaarlijk dan motorrijden? daarvan kijkt ook niemand op dat je eerst je rijbewijs haalt. en daarbij weet ook iedereen dat je pas echt leert motorrijden nadat je rijbewijs heb behaald.

Maar ik ben niet in mijn eerste motorrijles met 120 km/h de snelweg opgestuurd..........
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #29 Juni 10, 2012, 12:40:54
edit2Rapporteer  
Denk ook dat wij zelf als ''ervaren kiters'' zelf de scholen, cursisten, en onervaren beginners die met te harde wind op het strand verschijnen er keihard op moeten aanspreken. Daarmee zal je niet altijd vrienden maken...

Met die stukje wil ik best meehelpen hoor, ik weet zeker dat ik overtuigend over kan komen. Grin
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #30 Juni 10, 2012, 13:00:45
edit2Rapporteer  
Hoe vaak is dit topic al voorbij gekomen?
Niet dat ik het zinloos vindt, maar blijkbaar trekken de scholen waar het hier om gaat zich niets hiervan aan.

En de bekenste school die al vaker hier aan bod is gekomen (ik beweer niet dat het nu ook weer om deze gaat) van onze Harry V. is bijvoorbeeld niet gecertificeerd, of aangesloten bij het NKV (staat iig niet op de website).

Hier een citaat van zijn website:

Citaat
- Lesmethode volgens de IKO en KNWV. Uiteraard geven wij les volgens de hoogste standaarden voor het geven van kitesurflessen.
 - Enthousiaste en gekwalificeerde instructeurs! Iedere instructeur bij kitesurfschool.nl heeft jarenlange ervaring met kitesurfen en lesgeven.

volgens is niet "aangesloten bij" of gecertificeerd. Gekwalificeerd is ook een lege huls.
Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #31 Juni 10, 2012, 13:09:16
edit2Rapporteer  
Hoe vaak is dit topic al voorbij gekomen?
Niet dat ik het zinloos vindt, maar blijkbaar trekken de scholen waar het hier om gaat zich niets hiervan aan.

En de bekenste school die al vaker hier aan bod is gekomen (ik beweer niet dat het nu ook weer om deze gaat) van onze Harry V. is bijvoorbeeld niet gecertificeerd, of aangesloten bij het NKV (staat iig niet op de website).

Hier een citaat van zijn website:

Citaat
- Lesmethode volgens de IKO en KNWV. Uiteraard geven wij les volgens de hoogste standaarden voor het geven van kitesurflessen.
 - Enthousiaste en gekwalificeerde instructeurs! Iedere instructeur bij kitesurfschool.nl heeft jarenlange ervaring met kitesurfen en lesgeven.

volgens is niet "aangesloten bij" of gecertificeerd. Gekwalificeerd is ook een lege huls.

Die had gisteren gewoon stront aan de knikker zijn school is ook gewoon bezig geweest gisteren. Kwam ze, zoals eerder gezegt, tegen toen ik naar oostvoorne reed. Ik heb er zelf les gekregen geen haar aan mijn hoofd die er aan denkt om nog noooooit iemand aan te raden bij deze school.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #32 Juni 10, 2012, 14:07:10
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf 1 seizoen lesgegeven bij Harry.

Ik kan prima kiten in alle weersomstandigheden en kan ook prima lesgeven, maar heb geen enkele IKO of andere cursus gedaan om les te mogen geven.
Mijn mening is dan ook dat je niet per see diploma's nodig hebt om iets te kunnen of mogen doen, maar dat je aan kennis van zake, kunde en vooral gezond verstand vaak meer hebt.

De reden dat ik ook maar 1 seizoen les heb gegeven bij Harry is omdat ik ook vind dat de manier waarop er met 'lesgeven' wordt omgegaan niet correct is. Cursisten zijn puur inkomsten en dat is een manier van werken, maar niet de mijne.

De instructeurs bij Harry zijn ook niet allemaal even slecht, er zitten echt goede lui tussen, maar als cursist moet je het wel treffen, want er zitten ook genoeg gasten tussen die inderdaad zeker geen les zouden moeten geven.

Daarbij is de school van Harry niet de enige school die zo werkt hoor, er zitten meer rotte appels tussen en er zijn ook zat scholen waar wel alles goed geregeld is, maar nogmaals, IKO oid zegt echt weinig...

En, tot slot, wat Michiel zegt: "dit topic komt zoooo vaak voorbij" en er zal niets veranderen...totdat er echt dingen fout gaan en er zoals in Belgie een overheid wakker wordt en denkt er wel iets over te kunnen zeggen, wat zeker goede resultaten maar ik vermoed nog veel meer slechte resultaten gaat hebben..
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #33 Juni 10, 2012, 14:42:30
edit2Rapporteer  
Profit driven. Als er veel concurrentie is, gaan de prijzen omlaag. Vergelijk de lesprijzen met bijvoorbeeld 2004 of eerder. Om hun marge te behouden is de enige oplossing lage kosten. Kosten van het kitemateriaal zijn gestegen, dus dan rest alleen arbeid. Ongeschoolde of laag geschoolde arbeid is goedkoper. Daarnaast zou mee kunnen spelen dat veel scholen zich verkijken op het aantal dagdelen dat er lesgegeven kan worden onder ideale omstandigheden (en daaronder valt ook watertemperatuur, onweersdreiging en getij).
Dennis.

Berichten: 218
Logs: 0 | 90 uur
Antwoord #34 Juni 10, 2012, 14:47:33
edit2Rapporteer  
Hoe vaak is dit topic al voorbij gekomen?
Niet dat ik het zinloos vindt, maar blijkbaar trekken de scholen waar het hier om gaat zich niets hiervan aan.

En de bekenste school die al vaker hier aan bod is gekomen (ik beweer niet dat het nu ook weer om deze gaat) van onze Harry V. is bijvoorbeeld niet gecertificeerd, of aangesloten bij het NKV (staat iig niet op de website).

Hier een citaat van zijn website:

Citaat
- Lesmethode volgens de IKO en KNWV. Uiteraard geven wij les volgens de hoogste standaarden voor het geven van kitesurflessen.
 - Enthousiaste en gekwalificeerde instructeurs! Iedere instructeur bij kitesurfschool.nl heeft jarenlange ervaring met kitesurfen en lesgeven.

volgens is niet "aangesloten bij" of gecertificeerd. Gekwalificeerd is ook een lege huls.

Die had gisteren gewoon stront aan de knikker zijn school is ook gewoon bezig geweest gisteren. Kwam ze, zoals eerder gezegt, tegen toen ik naar oostvoorne reed. Ik heb er zelf les gekregen geen haar aan mijn hoofd die er aan denkt om nog noooooit iemand aan te raden bij deze school.
Dat is wel hele makkelijk conclusie. Als je een busje van een kiteschool ziet, betekend niet gelijk dat ze ook aan het lesgeven zijn. Het busje van Harry stond gister ook bij de slufter, en hier waren ze toch echt niet aan het lessen.
Ik zou niet durven zeggen of ze gister wel of geen les hebben gegeven. Maar om nou te zeggen dat ze lesgegeven hebben omdat je zijn busje gezien hebt, vind ik iets te makkelijk
Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #35 Juni 10, 2012, 15:19:31
edit2Rapporteer  
Hoe vaak is dit topic al voorbij gekomen?
Niet dat ik het zinloos vindt, maar blijkbaar trekken de scholen waar het hier om gaat zich niets hiervan aan.

En de bekenste school die al vaker hier aan bod is gekomen (ik beweer niet dat het nu ook weer om deze gaat) van onze Harry V. is bijvoorbeeld niet gecertificeerd, of aangesloten bij het NKV (staat iig niet op de website).

Hier een citaat van zijn website:

Citaat
- Lesmethode volgens de IKO en KNWV. Uiteraard geven wij les volgens de hoogste standaarden voor het geven van kitesurflessen.
 - Enthousiaste en gekwalificeerde instructeurs! Iedere instructeur bij kitesurfschool.nl heeft jarenlange ervaring met kitesurfen en lesgeven.

volgens is niet "aangesloten bij" of gecertificeerd. Gekwalificeerd is ook een lege huls.

Die had gisteren gewoon stront aan de knikker zijn school is ook gewoon bezig geweest gisteren. Kwam ze, zoals eerder gezegt, tegen toen ik naar oostvoorne reed. Ik heb er zelf les gekregen geen haar aan mijn hoofd die er aan denkt om nog noooooit iemand aan te raden bij deze school.
Dat is wel hele makkelijk conclusie. Als je een busje van een kiteschool ziet, betekend niet gelijk dat ze ook aan het lesgeven zijn. Het busje van Harry stond gister ook bij de slufter, en hier waren ze toch echt niet aan het lessen.
Ik zou niet durven zeggen of ze gister wel of geen les hebben gegeven. Maar om nou te zeggen dat ze lesgegeven hebben omdat je zijn busje gezien hebt, vind ik iets te makkelijk

Heb geinformeerd op het strand Wink
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #36 Juni 10, 2012, 17:15:20
edit2Rapporteer  
Ze waren iig wel op Schell aan het lesgeven!!
Denk toch dat een zwarte lijst het meest effectief is.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #37 Juni 11, 2012, 00:58:35
edit2Rapporteer  
Maargoed, wie leest zich van te voren in, als je bv tijdens een vrijgezellenfeestje/bedrijfsuitje of wat dan ook een middag gaat kitelessen? Denk dat er maar weinig zijn die voor dat ze gaan lessen een zwarte lijst met kitescholen gegoogled krijgt. We willen het ze dolgraag vertellen, alleen maar moeilijk bereiken.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #38 Juni 11, 2012, 01:31:09
edit2Rapporteer  
Maar als ze zoeken naar scholen, dan komt daar ook wel in google de slechte scholen/zwarte lijst  bij de zoek resultaten
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #39 Juni 11, 2012, 08:49:38
edit2Rapporteer  
Hoe kan een Herrie Birdsong juridisch gezien zich eigenlijk promoten met: lesmethode naar IKO en KNWV? Tot in hoeverre werkt het KNWV ook specifiek met en voor de kitesport? Was daar niet juist het NKV voor in het leven geroepen? Die zinsnede is een contradictie van de bovenste plank.

Overigens was deze chaos afgelopen zaterdag wel de reden om zelf niet het water op te gaan. Alhoewel het mijn eigen keuze was... wel bizar dat ervaren kiters uiteindelijk wijken voor de cursisten ivm de algehele veiligheid op & rond het water.

Tot in hoeverre kun je de oplossing mss over een andere boeg gooien:
Dit bezwaar tegen lesgeven bij extreme omstandigheden centraal (middels het NKV) bij de lokale gemeente aankaarten. Zodra deze excessen zich voordoen, meldt het NKV dit bij de gemeente met foto's en verslagen van kiters die erbij waren etc. Misschien dat een dreiging voor het intrekken van een vergunning voor de kiteschool om aldaar les te mogen blijven geven een effectievere methode is (dit bepaalt de lokale gemeente toch?).

@Tom/Idefixe
mss een extra argument om hiermee het NKV als serieus en diplomatiek gesprekspartner nog sterker te maken:
BPR artikel 1.04
Voorzorgsmaatregelen

De schipper moet, ook bij ontbreken van uitdrukkelijke voorschriften in dit reglement, alle voorzorgsmaatregelen nemen die volgens goede zeemanschap of door de omstandigheden waarin het schip of het samenstel zich bevindt zijn geboden, teneinde met name te voorkomen dat:

a. het leven van personen in gevaar wordt gebracht;

b. schade wordt veroorzaakt aan andere schepen of aan drijvende voorwerpen, dan wel aan oevers of aan werken en inrichtingen van welke aard ook die zich in de vaarweg of op de oevers daarvan bevinden;

c. de veiligheid of het vlotte verloop van de scheepvaart in gevaar wordt gebracht.


Is een leraar danwel kitesurfschool niet gelijk een schipper qua verantwoordelijkheidsgevoel en plicht?
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #40 Juni 13, 2012, 14:20:47
edit2Rapporteer  
Noem het beestje dan ook gelijk bij de naam.. Misschien dat dit topic dan nog nut krijgt

Heb via de webcam de klasjes waargenomen, ben zelf richting de Slufter gereden (dus met 100% zekerheid stellen dat het HV was doe ik niet). Maar gezien de andere reacties verderop in het topic lijkt het me duidelijk wie het is geweest.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #41 Juni 18, 2012, 11:11:57
edit2Rapporteer  
Volgens mij BPR geldt  niet op de Brouwersdam en slufter...


– vandaar naar de Noord-Hollandse kust ter hoogte van de vuurtoren Kijkduin bij Den Helder en voorts langs de kust van Noord- en Zuid-Holland, waarbinnen zijn begrepen de hoofden van IJmuiden, Scheveningen en Hoek van Holland, tot aan de Haringvlietdam,

– vandaar langs de zeezijde van deze dam en de zeezijde van de buitenhaven van Stellendam, naar Goeree en voorts langs de westelijke kust hiervan naar de Brouwersdam,

– vandaar langs de zeezijde van deze dam naar Schouwen en voorts langs de westelijke kust hiervan naar de afsluiting in de Oosterschelde,

– vandaar langs de zeezijde van deze afsluiting, over de havenhoofden van de vluchthaven Neeltje Jans en de Noordland Buitenhaven, Roompotsluis, naar Noord-Beveland en voorts langs de kustlijn hiervan naar de Veersedam,

– vandaar langs de zeezijde van deze dam naar Walcheren en voorts langs de westelijke kust hiervan naar de lichtopstand de Nolle, met de coördinaten 51°26'.9 N en 003°33'.1 E, bij Vlissingen,

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #42 Juni 18, 2012, 13:14:08
edit2Rapporteer  
Volgens mij BPR geldt  niet op de Brouwersdam en slufter...


– vandaar naar de Noord-Hollandse kust ter hoogte van de vuurtoren Kijkduin bij Den Helder en voorts langs de kust van Noord- en Zuid-Holland, waarbinnen zijn begrepen de hoofden van IJmuiden, Scheveningen en Hoek van Holland, tot aan de Haringvlietdam,

– vandaar langs de zeezijde van deze dam en de zeezijde van de buitenhaven van Stellendam, naar Goeree en voorts langs de westelijke kust hiervan naar de Brouwersdam,

– vandaar langs de zeezijde van deze dam naar Schouwen en voorts langs de westelijke kust hiervan naar de afsluiting in de Oosterschelde,

– vandaar langs de zeezijde van deze afsluiting, over de havenhoofden van de vluchthaven Neeltje Jans en de Noordland Buitenhaven, Roompotsluis, naar Noord-Beveland en voorts langs de kustlijn hiervan naar de Veersedam,

– vandaar langs de zeezijde van deze dam naar Walcheren en voorts langs de westelijke kust hiervan naar de lichtopstand de Nolle, met de coördinaten 51°26'.9 N en 003°33'.1 E, bij Vlissingen,



Vandaar wat? iets meer uitleg mag wel want zo is er niet echt iets van te snappen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #43 Juni 18, 2012, 14:37:58
edit2Rapporteer  
@Tom/Idefixe
mss een extra argument om hiermee het NKV als serieus en diplomatiek gesprekspartner nog sterker te maken:
BPR artikel 1.04
Voorzorgsmaatregelen

De schipper moet, ook bij ontbreken van uitdrukkelijke voorschriften in dit reglement, alle voorzorgsmaatregelen nemen die volgens goede zeemanschap of door de omstandigheden waarin het schip of het samenstel zich bevindt zijn geboden, teneinde met name te voorkomen dat:

a. het leven van personen in gevaar wordt gebracht;

b. schade wordt veroorzaakt aan andere schepen of aan drijvende voorwerpen, dan wel aan oevers of aan werken en inrichtingen van welke aard ook die zich in de vaarweg of op de oevers daarvan bevinden;

c. de veiligheid of het vlotte verloop van de scheepvaart in gevaar wordt gebracht.


Is een leraar danwel kitesurfschool niet gelijk een schipper qua verantwoordelijkheidsgevoel en plicht?

Met RWS wordt met name over bovenstaand artikel al een hele tijd een "discussie" gevoerd.  Voor het onderwerp kitesurfen verwacht ik bij het volgende wijzigingsbesluit BPR enkele toevoegingen. Het algehele verbod gaat er dan ( hoop ik) vanaf. Daarnaast zullen er andere zaken worden ingevoerd. In principe geeft het nu al een leuke discussie, enerzijds de bestaande wetgeving die eisen stelt aan iemand die een vaartuig bestuurd met aan de andere kant de cursist ( die door les te nemen) zelf aangeeft over onvoldoende vaardigeheden te beschikken.....
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #44 Juni 18, 2012, 16:25:52
edit2Rapporteer  
Werkt dat niet net als bij een lesauto? De instructeur is eindverantwoordelijk en niet degene die het voertuig bestuurt. Neem aan dat iemand die bijvoorbeeld in opleiding is voor de grote zeevaart ook eerst onder verantwoordelijkheid van een instructeur een schip bestuurt.

BPR geeft in artikel 1.02 aan: Onder schipper wordt tevens verstaan degene die de leiding heeft over een drijvend voorwerp of een drijvende inrichting.

Je zou in het geval van een kiteschool dus de eigenaar/instructeur van de kiteschool als schipper (en daarmee eindverantwoordelijke) kunnen aanmerken, ook al hangen ze zelf niet aan een kite.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #45 Juni 18, 2012, 16:28:17
edit2Rapporteer  
In een lesauto kan de instructeur ten alle tijden op de rem trappen, dat is met kitesurfles niet het geval of je moet constant met een safetylijn aan je cursist vastzitten.
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #46 Juni 18, 2012, 16:38:09
edit2Rapporteer  
Verkeerd voorbeeld misschien. Neem dan een lesmotor als voorbeeld. Instucteur die er achter rijdt is verantwoordelijk voor de cursist die zonder geldig rijbewijs voor een motor toch de weg op gaat. Instructeur kan ook niet direct ingrijpen en moet wel zorgen dat zijn cursist niet in gevaarlijke situaties terecht komt.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #47 Juni 18, 2012, 16:49:18
edit2Rapporteer  
Is het niet zo dat je altijd iets moet tekenen in de trant van: je neemt deel op geheel eigen risico? (Zodat de betreffende school niet aansprakelijk gesteld kan worden)



Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #48 Juni 18, 2012, 17:07:31
edit2Rapporteer  
Natuurlijk, maar dat zorgt er niet voor dat een school alle aansprakelijkheid kan ontlopen als ze willens en wetens de fout in gaan?
feddomw
Gast
Antwoord #49 Juni 18, 2012, 20:20:30
edit2Rapporteer  
Natuurlijk, maar dat zorgt er niet voor dat een school alle aansprakelijkheid kan ontlopen als ze willens en wetens de fout in gaan?

Correct. Beetje hetzelfde als een garderobe waar je voor moet betalen, maar een bordje hangt "de directie ... blabla... niet aansprakelijk". Gaat juridisch gezien ook niet op.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.