Ultieme 5th test.

KiteDemon

Augustus 23, 2004, 17:34:14
edit2Rapporteer  
Ben net terug van een weekje Fuerte en heb de 5th van North uitgebried op mijn X4's kunnen testen.

MONTAGE:

De 5th laat zich moeiteloos op elke willekeurige kite met een pompleash monteren zonder al te veel te hoeven afstellen (hooguit het bijstellen van de stuurlijnen).

DEPOWER:

De eerste dag op Flagbeach stond ik al met mijn 16 in de lucht toen de wind binnen 10 min. aantrok tot boven de 20 knopen. Normaal blijf je niet op dezelfde plek staan maar door de 5de lijn 30 cm. aan te trekken was dat geen probleem. De 5th gaat verder waar de gewone depower ophoud.
Bij Sotavento waren de condities extreem vlagerig met een gemiddelde wind van 28-30 knopen offshore maar heb daar gecontroleerd kunnen varen met een 12 dankzij de 5th. Het wind bereik wordt gigantisch uitgebreid naar boven met dit systeem. Normaal had ik al vet gepowerd gestaan met een 8.

DRAAISNELHEID:

Met de 5th gaat de kite absoluut korter door de bocht. (heb mijn eerste dubbele backloop met kiteloop geland met mijn 16....yihaa).

HERSTARTBAARHEID:

Tja.....je zou bijna je kite voor je plezier laten crashen.
Je kan je kite binnen 15 sec weer airborn hebben zonder maar 1 slag te hoeven zwemmen. Je kan relaxt met je board aan je voeten blijven liggen, je leash pakken en de 5de lijn 30 cm aantrekken en tegelijkertijd je bar scheefhouden om wat spanning op een stuurlijn te houden. De kite glijd dan moeiteloos naar de rand van het windvenster om vervolgens weer het luchtruim te kiezen.

VEILIGHEID

Alleen al het feit dat je met met een veel te grote kite relaxt op het strand kan blijven staan maakt het een stuk veiliger. In noodsituaties bij het activeren van je QR staat er niet meer kracht op de lijn dan dat je je kite bij zijn LE in de de wind houd.
Anyway bij El Cotillo kunnen er aardig rare en tricky condities zijn zoals het inkakken van de wind waarna deze ineens met een paar vlagen van 6-7 bft terugkomt en ineens offshore staat.
Ik kwam net van het water met een 16 omdat de wind begon in te kakken en stond aan de kant met mijn kite op 12 uur toen zo'n megavlaag over het strand kwam denderen. Ik werd rechtstandig gelift en  op 4 meter boven het strand aktiveerde ik mijn QR. De kite depowerde volledig en dwarrelde netjes naar beneden en bleef met minimale kracht op het strand liggen. Helemaal toppie dus. Voor mijn gevoel viel ik maar 1,5 meter naar beneden maar volgens de ooggetuigen hing ik aardig wat metertjes boven het strand.
Ik moet zeggen dat wel 2 handen nodig hebt om de North QR onder volledige belasting te kunnen activeren. Als ik horizontaal over het strand was gegaan weet ik zeker dat het misgegaan was en had ik de QR niet kunnen aktiveren. Ik ben ook van mening dat de enige veilige QR een Wichard is.

CONCLUSIE:

De 5th bied een absolute verbetering betreft veiligheid, depower, herstartgemak en draaisnelheid van de kite. Je gaat hierdoor met meer zelfvertrouwen het water op vooral in tricky condities. Alleen jammer dat North een onveilig QR systeem gebruikt wat te veel kracht kost om snel met 1 hand te kunnen aktiveren.

Het systeem is voor de rest een absolute aanrader en compatible met elke kite met een pompleash.

Met dank aan ErikkieR4 die de hele vakantie zijn tweede 5th elementbar beschikbaar heeft gesteld en natuurlijk ook voor de gezelligheid.
Jammer dat hij zijn board is kwijtgeraakt door de bizarre omstandigheden bij Sotavento (van een vlagerige 7 bft ineens naar 2 bft en weer terug naar 7bft.......geen aanrader deze spot)

Fer
Tom

Antwoord #1 Augustus 23, 2004, 17:39:58
edit2Rapporteer  
Kom op nou je moet toch ook iets negatiefs ondervonden hebben ..
mijngatindelucht

Antwoord #2 Augustus 23, 2004, 17:42:27
edit2Rapporteer  
Hoef je zelf nog wat te doen?
Japairman

Antwoord #3 Augustus 23, 2004, 17:45:20
edit2Rapporteer  
heb je ook je low-end prestaties kunnen testen, meer of minder of maakt niet uit betreft de power , sturen zal dan ook wel vlotter gaan maar dat bedoel ik niet.
Antwoord #4 Augustus 23, 2004, 18:58:31
edit2Rapporteer  
Dat ie niet uit de lucht valt dan met zoveel depower,
maar in iedergeval goed nieuws!
Kan niet wachten.........
Alex.....
Gast
Antwoord #5 Augustus 23, 2004, 19:17:38
edit2Rapporteer  
Goed man, ik wil ook!!!!!!!!!!!

Fer, had je gewoon die north Bar van erikkie gebruikt?
naish zijn 5th element is er toch nog niet!

KiteDemon

Antwoord #6 Augustus 23, 2004, 19:52:13
edit2Rapporteer  
Jongens, het verslagje is nu volledig en af.

En Jap,

De lowend is hetzelfde als de standaardlijnsetup. Het bereik wordt wel drastisch naar boven uitgebreid.
JorritW
Gast
Antwoord #7 Augustus 23, 2004, 19:53:27
edit2Rapporteer  
Leuk verhaal Fer!
Erik Verhe1j

Antwoord #8 Augustus 23, 2004, 20:00:25
edit2Rapporteer  
tof man.. weet iemand of er een set te koop komt waardoor je het gewoon op je oude bar kunt zetten.. beetje veel geld zo'n nieuwe bar!
Joren

Antwoord #9 Augustus 23, 2004, 20:03:31
edit2Rapporteer  
zo te horen krijgen we straks alle onveilige spots weer terug ;D
KiteDemon

Antwoord #10 Augustus 23, 2004, 20:10:16
edit2Rapporteer  
tof man.. weet iemand of er een set te koop komt waardoor je het gewoon op je oude bar kunt zetten.. beetje veel geld zo'n nieuwe bar!

Naish zal binnenkort wel met een upgradesetje op de markt komen.
Wat betreft de prijs....... ???
Maar kijk maar eens wat een gewoon lijnen setje kost van Naish....die prijs is ook niet echt mis, dus de upgrade zal wel ietje hoger liggen.
Moza

Antwoord #11 Augustus 23, 2004, 20:15:37
edit2Rapporteer  
Slijt die vijfde lijn niet als een gek??.......of zit er een dubbele coating omheen oid?

Goed verhaal XFer !
Wim G
Gast
Antwoord #12 Augustus 23, 2004, 20:35:17
edit2Rapporteer  
Waarom heeft de kite zoveel meer bereik gekregen door de 5th. Kan iemand mij dat uitleggen??
KiteDemon

Antwoord #13 Augustus 23, 2004, 20:36:34
edit2Rapporteer  
Slijt die vijfde lijn niet als een gek??.......of zit er een dubbele coating omheen oid?

Goed verhaal XFer !

Er zit deels een sleeve om de 5de lijn maar de functie daarvan is meer om de 5de lijn en het eerste gedeelte van de de Y-lijn bij elkaar te houden. Er staat tijdens het varen prakisch geen spanning op de 5de.
De meeste kracht die erop komt te is eigenlijk als je je QR aktiveert en dat stelt ook niet veel voor.
Wel hebben we nog het gedeelte van de depowerlijn en het stukje 5de lijn dat door de bar gaat even gewaxt tegen slijtage.
Maar de tijd zal het leren wat betreft de slijtage hiervan.

Wat ik ook vergeten ben te vermelden is dat gedraaide lijnen totaal geen invloed hebben op het functioneren van het systeem. Zelfs na 15 rotaties dezelfde kant op blijft het soepeltjes werken.
Maar het is wel aan te raden je lijnen natuurlijk weer helemaal uit de draai op je bar te rollen....scheelt je weer tijd als je snel het water op wil.
Joost

Antwoord #14 Augustus 23, 2004, 20:41:24
edit2Rapporteer  
Ben benieuwd hoe de 5th element tegen over die van niash staat straks. Als iemand hier meer over weet let me know. En weet iemand of de ss fuels ook een pompleash hebben? ;D
nacra55
Gast
Antwoord #15 Augustus 23, 2004, 20:47:29
edit2Rapporteer  
Goed verhaal man

Weet iemand waar je een setje kunt proberen?

Mzzl,

Jeroen
Japairman

Antwoord #16 Augustus 23, 2004, 20:51:33
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je dat gewoon aan iemand moet vragen.

De eerste lading 5th ellement was binnen een dag weg.
Zelfbouw is ook een optie!
KiteDemon

Antwoord #17 Augustus 23, 2004, 20:53:24
edit2Rapporteer  
Ben benieuwd hoe de 5th element tegen over die van niash staat straks. Als iemand hier meer over weet let me know. En weet iemand of de ss fuels ook een pompleash hebben? ;D

North en Naish hanteren vrijwel 2 identieke systemen dus de prijzen zullen elkaar wel niet zoveel ontlopen.
Joost

Antwoord #18 Augustus 23, 2004, 20:55:25
edit2Rapporteer  
En zijn ze functioneel ook het zelfde of is die van naish nog niet uitvoerig getest ;D
KiteDemon

Antwoord #19 Augustus 23, 2004, 20:56:03
edit2Rapporteer  
Waarom heeft de kite zoveel meer bereik gekregen door de 5th. Kan iemand mij dat uitleggen??

Je kan het een beetje vergelijken met als je je kite bij zijn LE beethebt en je laat hem op de wind zweven. Op dat moment heb je minimale luchtweerstand.
KiteDemon

Antwoord #20 Augustus 23, 2004, 20:57:35
edit2Rapporteer  
En zijn ze functioneel ook het zelfde of is die van naish nog niet uitvoerig getest ;D

Naish heeft het systeem 1 op 1 gekopieerd. Dus ook functioneel zijn ze exact hetzelfde.
KiteDemon

Antwoord #21 Augustus 23, 2004, 20:59:52
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je dat gewoon aan iemand moet vragen.

De eerste lading 5th ellement was binnen een dag weg.
Zelfbouw is ook een optie!

Hey Jap,

Het systeem is makkelijk na te maken. Enige wat je hoeft te doen is de juiste lijnlengtes te kopieeren en de juiste materialen te gebruiken.
maartenJTS
Gast
Antwoord #22 Augustus 23, 2004, 21:10:23
edit2Rapporteer  
Mail voor tekening,

Alle lijnlengtes, stoppers, materialen
Save some bucks and DIY ;D ;D ;D
gast
Gast
Antwoord #23 Augustus 23, 2004, 21:13:43
edit2Rapporteer  
Mail voor tekening,

5th Element is nu volop verkrijgbaar.!!!
KiteDemon

Antwoord #24 Augustus 23, 2004, 21:15:19
edit2Rapporteer  
Mail voor tekening,

Kijk...voor de zelfbouwers.
Hier hebben ze wat aan.

THXS Maarten.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.