Houten Skim

berttt

Berichten: 307
Antwoord #25 November 15, 2012, 15:07:12
edit2Rapporteer  
1. gebruik de Nobile outline die ik je gestuurd heb.

2. net gestuurd.

3. Rails haaks schuren. Happen heb ik geen last van.

4. Met epoxy en glas is het misschien mogelijk om hem dunner te maken. Met jouw houtsoort heb ik geen ervaring. Ik heb russische berken gebruikt van 3X4MM. Ik vind mijn board al best zwaar zeker vergeleken met de originele Nobile skim.

Zou je die outline ook willen doorsturen naar mij ? aub ben van plan ook een plankje te maken
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #26 November 15, 2012, 15:37:43
edit2Rapporteer  
Citaat
Zou je die outline ook willen doorsturen naar mij ? aub ben van plan ook een plankje te maken

Op de vorige pagina kan je hem downloaden. Boven de eerste foto staat skim shinn 100%.pdf  Cool

Aanklikken en klaar!

Veel succes
berttt

Berichten: 307
Antwoord #27 November 15, 2012, 16:32:34
edit2Rapporteer  
Citaat
Zou je die outline ook willen doorsturen naar mij ? aub ben van plan ook een plankje te maken

Op de vorige pagina kan je hem downloaden. Boven de eerste foto staat skim shinn 100%.pdf  Cool

Aanklikken en klaar!

Veel succes

Ow heb ik over gelezen dan Grin DANKU
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #28 November 22, 2012, 11:56:03
edit2Rapporteer  
Zo! Het skimboard is klaar! Joepie.

Na het uitzagen, schaven en schuren heb ik op de onder- en bovenzijde eenvoudige graphics aangebracht. Ik heb dit gedaan met acrylverfstiften van Molotov. Na droging licht geschuurd en op beide zijden 2 lagen epoxyhars aangebracht (Mr Boat standaard epoxyhars).

Omdat deze hars geen UV filter bevat heb ik toch besloten om het board te beschermen met een laag DD-lak (Dubbel UV). Bij het verwerken hiervan uiteraard een koolstoffilter gebruikt.

Op de bovenzijde heb ik vervolgens antislip aangebracht. Ik wilde graag een transparante afwerking en daarom heb ik DD-lak gemengd met antislippoeder (bij DD-lak te bestellen, bijv bij polyestershoppen.nl) en aangebracht. Ik heb nog geen idee hoe dit voelt aan de voetjes  Roll Eyes.

Uiteindelijk gewicht is 3.1 kg (Nobile skim 2009 = 2.9 kg geloof ik)

De DD-lak vind ik vrij vies spul (oplosmiddelen etc) dus volgende keer denk ik dat ik voor epoxy met UV filter ga.

Hieronder het eindresultaat  YeSS. Ik heb zelf nog nooit met een kite geskimd, dus als iemand hem een keer wil proberen en de vaareigenschappen wil beoordelen, dan hoor ik het graag!

En ja, op de onderkant staat de Brandaris die zijn licht laat schijnen over de mooiste spot van Nederland: Terschelling



geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #29 November 22, 2012, 15:24:10
edit2Rapporteer  
Dit is het betere kluswerk ThumpsUp, complimenten!
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #30 November 22, 2012, 20:39:43
edit2Rapporteer  
Dit is het betere kluswerk ThumpsUp, complimenten!

Dank je wel!  Cool
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #31 November 22, 2012, 20:53:22
edit2Rapporteer  
Wow, heel mooi resultaat!
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #32 November 23, 2012, 20:02:32
edit2Rapporteer  
Ben ik ff een paar weken weg en dan worden er weer mooie dingen gefreubeld!!  Wink

Mooi boardje!!  ThumpsUp
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #33 November 23, 2012, 22:11:43
edit2Rapporteer  
cool! tsjah Terschelling Grin

Daar kan je mooi een stukje skimmen Wink..
ik kom daar graag iig!
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #34 November 23, 2012, 22:28:25
edit2Rapporteer  
Vette plank man!!!

Wordt mijn volgende project.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #35 November 24, 2012, 08:53:07
edit2Rapporteer  
Vette plank!!!

Ben benieuwd hoe goed die antislip gaat voldoen.
Op een Nobile zit vergelijkbare shizzle volgens mij.
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #36 November 26, 2012, 18:59:15
edit2Rapporteer  
Ben benieuwd hoe goed die antislip gaat voldoen.
Op een Nobile zit vergelijkbare shizzle volgens mij.

Volgens mij ook.

Wordt idd even afwachten. Ik wilde de houtlook zoveel mogelijk handhaven. Vandaar dat ik voor deze transparante antislip ben gegaan. Als het niet bevalt, zal ik toch iets van een deckpad erop plakken.
berttt

Berichten: 307
Antwoord #37 November 29, 2012, 00:13:51
edit2Rapporteer  
Beste,

Uit vorige post etc etc heb ik gelezen dat men berkentriplex gebruikt van 153x153 3 mm dik.
3 platen op elkaar.

Maar als je 2 platen gebruikt je zaagt 1 doormidden heb je toch nog genoeg voor je boardje eruit te zagen want het is maar 60 cm en de lengte komt ook goed dus met 2 platen kom je in principe toe?

oftewel ben ik een retard en is het zo voor de hand liggend of tewel ben ik niet goed aan het nadenken ? Grin


mvg 
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #38 November 29, 2012, 09:22:53
edit2Rapporteer  
Zo! Het skimboard is klaar! Joepie.

Na het uitzagen, schaven en schuren heb ik op de onder- en bovenzijde eenvoudige graphics aangebracht. Ik heb dit gedaan met acrylverfstiften van Molotov. Na droging licht geschuurd en op beide z


Waar kan je die stiften halen?
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #39 November 29, 2012, 11:03:54
edit2Rapporteer  
Beste,

Uit vorige post etc etc heb ik gelezen dat men berkentriplex gebruikt van 153x153 3 mm dik.
3 platen op elkaar.


Hoi Bertt,

Dat klopt. Als je heel netjes zaagt, kan je zelfs met 1 plaat volstaan. Inclusief snijverlies hou je dan 3 platen van ca 50.7 cm over. Precies op elkaar verlijmen moet lukken. Anders maak je je boardje gewoon paar mm smaller.

Ik heb echter een paar platen Okoumé triplex (4mm) bij de houthandel laten zagen. Die zijn 122 breed. Vandaar dat ik met ca 60 cm heb gewerkt.

Succes!


Waar kan je die stiften halen?

Ik heb ze gehaald bij een hobbywinkel (De Kwast). In zeer veel kleuren te krijgen.

Een marker van Stabilo liep uit bij het aanbrengen van de epoxy. Ook zou ik de graphics nu pas aanbrengen na de eerste laag epoxy. De verf heeft de neiging een klein beetje uit te lopen in de nerf van het hout.
berttt

Berichten: 307
Antwoord #40 November 29, 2012, 11:31:56
edit2Rapporteer  
Beste,

Uit vorige post etc etc heb ik gelezen dat men berkentriplex gebruikt van 153x153 3 mm dik.
3 platen op elkaar.



Hoi Bertt,

Dat klopt. Als je heel netjes zaagt, kan je zelfs met 1 plaat volstaan. Inclusief snijverlies hou je dan 3 platen van ca 50.7 cm over. Precies op elkaar verlijmen moet lukken. Anders maak je je boardje gewoon paar mm smaller.

Ik heb echter een paar platen Okoumé triplex (4mm) bij de houthandel laten zagen. Die zijn 122 breed. Vandaar dat ik met ca 60 cm heb gewerkt.

Succes!
Ja dacht ik al Grin dank je voor de hulp



De outline van die skim is 130 op 50 ?

Want ik ging met die pdf naar een kopiecenter en vroeg ja druk dit eens af op ware grootte schaal 1:1 en drukken dit af op een A1 en dan zijn de afmetingen maar 80 op 30.

Dus dan moeten ze de afmetingen hebben aangepast om die op die A1 te krijgen ? want anders staat hij toch niet helemaal op die A1 of ben ik hier nu ook niet juist in ?


[edit] Handleiding citeren
Handleiding bericht bewerken
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #41 November 29, 2012, 14:06:16
edit2Rapporteer  
Fijn kopieercenter heb jij, dat 130x50 schalen naar 80x30 1:1 noemt

Met A1 (of zelfs A0) blijf je met meerdere vellen zitten, ik zou dus op zoek gaan naar een plotter van minimaal 50cm breed of netjes de velletje aan elkaar plakken.
mocem

Berichten: 874
Antwoord #42 November 29, 2012, 14:12:43
edit2Rapporteer  
Ik heb in Adobe Reader uitgeprint met knip lijnen. Het zal nooit zo netjes worden als 1 vel. Een MM afwijking zal je nooit zien en je kan het ook netjes schuren.
berttt

Berichten: 307
Antwoord #43 November 29, 2012, 14:13:09
edit2Rapporteer  
Ja idd, Ik kwam thuis terug aan en stond erbij en keer ernaar en zag dat het fout was Tongue

Ja heb nu effie naar een vriend gemailed en zij hebben een machine dat A0 kan printen via een rol dus dat komt wel in orde hopelijk.
berttt

Berichten: 307
Antwoord #44 December 04, 2012, 17:11:17
edit2Rapporteer  
Beste,

Ik ben de materialen aan het verzamelen voor men skimboardje.

Ik ga dus de skim (berkentriplex) klemmen in dwarsbalkjes waar ik dan langs elke kant een spanvijs op zet.

Maar mijn vraag is weten jullie of die houten blokjes dan afdrukkingen gaan geven in die berkentriplex? want je kan wel wat kracht zetten zodat de 3 lagen goed op elkaar worden geklemd maar dan komen er miss zo horizontale deuken in men board waar ik dan de balkjes heb gebruikt.
Ik kan er miss reepjes karton tussen voegen dus: Balkje-karton-skim-karton-balkje

Wat is jullie ondervinding hierbij ?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #45 December 04, 2012, 18:33:14
edit2Rapporteer  
Karton gaat niets uitmaken, probeer een wat breder balkje te gebruiken.
Dan verdeel je de druk wat mooier, waardoor je geen afdrukken krijgt
berttt

Berichten: 307
Antwoord #46 December 04, 2012, 18:38:49
edit2Rapporteer  
mja idd. ik kan natuurlijk ook wel een dunne mdf plaat onder en op de balkjes plaatsen zodat de kracht over heet de plank wordt verspreidt en niet alleen op de punten waar de balken liggen.
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #47 December 04, 2012, 19:21:18
edit2Rapporteer  
mja idd. ik kan natuurlijk ook wel een dunne mdf plaat onder en op de balkjes plaatsen zodat de kracht over heet de plank wordt verspreidt en niet alleen op de punten waar de balken liggen.

He Berttt,

Zoals je kunt zien op de eerste foto op pagina 1, heb ik ook een plaat MDF geklemd tussen de balkjes en het board. Ik heb dit gedaan op het gedeelte van het skimboard dat vlak is. Bij de neus heb ik gewoon een balk over de hele breedte van het board geklemd. Dit heeft geen afdruk achtergelaten op het board. Aan de onderzijde heb ik een plaat multiplex (6mm) gelegd die ik nog had liggen.

Dus:

1. Balkjes
2. de drie platen met lijm ertussen
3. plaat multiplex die meebuigt
4. balkjes om de rockers vorm te geven

Mochten er afdrukken zitten, kan je die altijd nog netjes wegschuren.

Succes!
berttt

Berichten: 307
Antwoord #48 December 08, 2012, 15:15:13
edit2Rapporteer  
Hey;

Platen zijn gelijmd en zitten tussen de spanvijzen. Hopelijk een goed resultaat.

foto's volgen nog

mvg
berttt

Berichten: 307
Antwoord #49 December 12, 2012, 15:29:08
edit2Rapporteer  
Beste,

Weet er iemand welke expoxy je het beste kan gebruiken en waar te kopen ?
ik heb deze gevonden
http://www.polyservice.nl/Poly-Pox-THV-500--200-gr-epoxyhars-p-16173.html
Hier moet je nog een harder bij doen. Dit is gewoon standaard epoxy denk ik ?

mvg

Bert
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.