Bruinvissen en dolfijnen.

sosdolfijn

Berichten: 3
Juli 24, 2013, 18:23:58
edit2Rapporteer  
Helaas kan ik niet kitesurfen.....

Maar graag wil ik ons toch voorstellen aan jullie.

Wie ik ben? Stichting SOS Dolfijn, een opvangcentrum voor gestrande bruinvissen en dolfijnen.

Wat wij doen? Opvang van de gestrande dolfijnen en bruinvissen op de Nederlandse kust met als doel deze weer beter te maken en terug te brengen naar zee voor een tweede kans. Vergelijkbaar met wat Zeehondencreche Pieterburen en Ecomare doen voor zieke zeehonden, zo zet Stichting SOS Dolfijn zich in voor zieke tandwalvissen.

Wat doe ik dan hier op dit forum?
Helaas komt het nog vaak voor dat mensen niet weten dat er een opvangcentrum is voor zieke, gestrande dolfijnen en bruinvissen. Jaarlijks spoelen er honderden dieren aan op de Nederlandse kust. Meestal betreft het hier dan dode bruinvissen. Maar een enkele keren per jaar gebeurt het dat een levende bruinvis of dolfijn aanspoelt op de Nederlandse kust. Deze dieren spoelen nooit zonder reden aan. Ze zijn bijna altijd ziek en hebben dan dringend medische zorg nodig. Direct terug zetten nadat het dier is gevonden is daarom bijna nooit de oplossing. Vaak is het dier zo verzwakt of vermagerd dat het niet langer in staat is om nog zelfstandig te zwemmen.
Direct terug zetten in zee zou daarom meestal betekenen dat het dier verdrinkt. Bruinvissen en dolfijnen zijn zoogdieren en halen net als wij mensen boven water ademen.

Wat moet je dan wel doen?
Er zijn vier gouden regels wanneer je een levende bruinvis of dolfijn vindt op het strand.
1. Een bruinvis of dolfijn haalt adem met het blaasgat op zijn hoofd. Zorg dat er geen water of zand in komt.
2. Een bruinvis of dolfijn op het strand schrikt snel. Loop rustig, houd mensen en honden op afstand. Maximaal 2 personen bij het dier.
3. Een bruinvis of dolfijn op het strand krijgt het snel te warm. Koel het dier met water en natte doeken en zorg voor schaduw.
4. Bel SOS Dolfijn en zorg goed voor het dier tot de dolfijnambulance ter plaatse is. Ons noodnummer is bekend bij politie en diverse instanties langs de kust. Volg de instructies van de medewerkers goed op.

Ik schrijf dit in jullie forum omdat jullie o.a. langs de Nederlandse kust te vinden zijn en dus mogelijk geconfronteerd kunnen worden met het vinden van een bruinvis of dolfijn in nood.

Ik hoop dat jullie dit willen lezen en de tips willen onthouden.
Wanneer je een levende dolfijn of bruinvis vindt op het strand, zet het dier dus niet terug in zee en volg de vier gouden regels!

Voor vragen ben ik uiteraard bereikbaar.
Meer informatie vind je ook op www.sosdolfijn.nl

Dank je wel voor je aandacht.

Met vriendelijk groet,
Annemarie van den Berg
Stichting SOS Dolfijn
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Juli 24, 2013, 18:39:30
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp wat goed dat je mensen (ons kitesurfers), via deze kanalen probeert te bereiken.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #2 Juli 24, 2013, 19:09:59
edit2Rapporteer  
Duidelijk hoor. ThumpsUp
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #3 Juli 24, 2013, 19:36:46
edit2Rapporteer  
Goed om te weten!! ThumpsUp ThumpsUp
rich@rd

Berichten: 424
Antwoord #4 Juli 24, 2013, 19:48:26
edit2Rapporteer  
Bedankt voor wat betreft eerste hulp voor de dieren (wist dat nog niet)
Ook slim om hier bekendheid te zoeken!
De laatste potvis is immers ook als eerste  door een kiter ontdekt meen ik!
joosie

Berichten: 967
Antwoord #5 Juli 24, 2013, 20:07:12
edit2Rapporteer  
duidelijk zo'n stuk tekst over deze dieren weten we ieder geval wat we dus moeten doen ThumpsUp
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #6 Juli 24, 2013, 20:34:00
edit2Rapporteer  
Top dit. Goed dat je het hier onder de aandacht brengt.  ThumpsUp ThumpsUp
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #7 Juli 24, 2013, 21:35:53
edit2Rapporteer  
Goed bezig !
Boompie

Geen avatar

Berichten: 52
Antwoord #8 Juli 24, 2013, 21:37:48
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp
HkerkMarthijn

Geen avatar

Berichten: 104
Antwoord #9 Juli 24, 2013, 21:38:24
edit2Rapporteer  
Vorig jaar zowel een paar bruinvissen gezien en zeehondjes bij wijk Smiley goed om te weten wat ik en omstanders moeten doen als zo'n bruinvisje aanspoelt!  ThumpsUp
Thijs81

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #10 Juli 24, 2013, 22:22:40
edit2Rapporteer  
Wij hebben het laatst( 6 maanden geleden) geprobeerd een bruinvis te redden .

De vis was aan gespoeld in Egmond , we hebben toen sos dolfijn gebeld en die kwamen hem halen.
Bij het overladen naar de auto van sos dolfijn, is hij overleden.
We zijn er zeker 2 uur mee bezig geweest om de vis nat te houden en af te koelen , en niet te vergeten de omstanders uit de buurt houden

Tis wel gaaf om deze bruinvis van dichtbij te zien en vast te houden.

Keep up the good work !

sosdolfijn

Berichten: 3
Antwoord #11 Juli 24, 2013, 22:58:37
edit2Rapporteer  
Wat een leuke reacties !! Super!!

@ Thijs81, dat weet ik nog! Ik had dienst die dag en was de medewerker van SOS Dolfijn die het dier kwam ophalen.
Jullie hadden het echt supergoed gedaan !! Mijn dank daarvoor !!!
Helaas kan je ondanks goede zorgen op het strand niet aan de buitenkant zien wat er allemaal aan de hand is met het dier. Toen ik de bruinvis van jullie overnam begon het tijdens de korte rit over het strand al te braken en op het moment dat ik de bruinvis in de ambulance had overleed dit dier :-(

Achteraf bleek uit de sectie dat het om een volwassen dier ging met een flinke longontsteking.

Maar jullie actie en de verzorging op dat moment was top !!! Ik hoop voor de zeezoogdieren niet.... maar mocht het ooit weer nodig zijn hoop ik in de toekomst weer op jullie te kunnen rekenen.


@ rich@rd; klopt inderdaad. De veelbesproken bultrug op De Razende Bol werd in eerste instantie ontdekt door een kiter. Als ik het goed heb door Ruben Lenten. Hij alarmeerde vervolgens de KNRM en de rest is dagen lang in de media te volgen geweest.
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #12 Juli 24, 2013, 23:12:02
edit2Rapporteer  
Goed om die 4 punten te onthouden al hoop ik er nooit een op het strand te vinden. Thumbs up voor jullie stichting!
On the Loose

Berichten: 1427
Logs: 0 | 194 uur
Antwoord #13 Juli 25, 2013, 07:00:04
edit2Rapporteer  
Duidelijk verhaal SOSDolfijn...

Kitesurfers zijn best aardige mensen, vooral zo tegen het einde van een windloze periode  Tongue
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #14 Juli 25, 2013, 08:50:37
edit2Rapporteer  
goeie zaak om deze informatie te delen! ik hoop niet mee te maken om ze aangespoeld te vinden, maar wacht wel op het moment om eens samen met wat dolfijnen of bruinvissen te kunnen kiten.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #15 Juli 25, 2013, 09:12:03
edit2Rapporteer  
goeie zaak om deze informatie te delen! ik hoop niet mee te maken om ze aangespoeld te vinden, maar wacht wel op het moment om eens samen met wat dolfijnen of bruinvissen te kunnen kiten.
Gebeurt dat eigenlijk wel eens Smiley ?
Dat er een bruinvis of dolfijn naast je komt zwemmen tijdens het kiten op zee ?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #16 Juli 25, 2013, 09:21:14
edit2Rapporteer  
Aantal keer een zeehond gezien maar nog nooit een dolfijn/bruinvis, m'n vriendin zag 1,5 week geleden waarschijnlijk wel een bruinvis op wijk.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #17 Juli 25, 2013, 09:21:34
edit2Rapporteer  
Prachtige dieren, al een paar keer een bruinvis voorbij zien zwemmen op zee, geweldig.

Ik moet er alleen niet aan denken om zo'n dier tegen te komen in nood op het strand.
Maar mocht het toch voorkomen, ga ik zeker mijn uiterste best doen om hem met deze tips te redden.

En het noodnummer is opgeslagen in mijn telefoon.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #18 Juli 25, 2013, 09:39:02
edit2Rapporteer  
Goede zaak!  ThumpsUp

nummer opgeslagen.... In de hoop hem NOOIT nodig te hebben.

Maar jullie zien aan de reacties dat jullie een paar 1000 ogen erbij hebben aan de kust!

Succes!!

Grtz Frank
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #19 Juli 25, 2013, 09:40:57
edit2Rapporteer  
goeie zaak om deze informatie te delen! ik hoop niet mee te maken om ze aangespoeld te vinden, maar wacht wel op het moment om eens samen met wat dolfijnen of bruinvissen te kunnen kiten.
Gebeurt dat eigenlijk wel eens Smiley ?
Dat er een bruinvis of dolfijn naast je komt zwemmen tijdens het kiten op zee ?

Ja, dat gebeurt. Niet bij mij of iemand die ik ken, maar ik heb filmpjes op internet gezien waar het gebeurt....dus dan moet het wel waar zijn Wink

goed idee overigens om het nummer even op te slaan, ook maar gedaan...
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #20 Juli 25, 2013, 10:15:34
edit2Rapporteer  
Misschien een hele domme vraag, maar als een bruinvis aangespoeld is.
Waarom moet je hem dan op de kant houden en jullie bellen en niet terug het water in helpen ?
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #21 Juli 25, 2013, 10:20:59
edit2Rapporteer  
Misschien een hele domme vraag, maar als een bruinvis aangespoeld is.
Waarom moet je hem dan op de kant houden en jullie bellen en niet terug het water in helpen ?

Inderdaad weer een domme vraag, lees het stukje nog maar een keer.....
joszywoz

Berichten: 1
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #22 Juli 25, 2013, 10:28:01
edit2Rapporteer  
Misschien een hele domme vraag, maar als een bruinvis aangespoeld is.
Waarom moet je hem dan op de kant houden en jullie bellen en niet terug het water in helpen ?

Omdat de vis blijkbaar uitgeput is en zich niet meer op eigen kracht in het diepe water kan krijgen. Daardoor spoelt hij aan, waarschijnlijk omdat hij ziek is en er niet zelf bovenop kan komen, maar professionele medische hulp nodig heeft. Zoals een stichting SOS dolfijn.

markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #23 Juli 25, 2013, 10:49:44
edit2Rapporteer  
Geen vis, maar zoogdier. Alhoewel de benaming bruinVIS, verwarrend is.  Grin.         bruinvis heet ook zeevarken,wat dan weer leuk is!
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #24 Juli 25, 2013, 11:55:39
edit2Rapporteer  
Misschien een hele domme vraag, maar als een bruinvis aangespoeld is.
Waarom moet je hem dan op de kant houden en jullie bellen en niet terug het water in helpen ?

Inderdaad weer een domme vraag, lees het stukje nog maar een keer.....
Ik had alleen het stappenplan gelezen maar niet het stuk daarboven.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.