Helaas kan ik niet kitesurfen.....
Maar graag wil ik ons toch voorstellen aan jullie.
Wie ik ben? Stichting SOS Dolfijn, een opvangcentrum voor gestrande bruinvissen en dolfijnen.
Wat wij doen? Opvang van de gestrande dolfijnen en bruinvissen op de Nederlandse kust met als doel deze weer beter te maken en terug te brengen naar zee voor een tweede kans. Vergelijkbaar met wat Zeehondencreche Pieterburen en Ecomare doen voor zieke zeehonden, zo zet Stichting SOS Dolfijn zich in voor zieke tandwalvissen.
Wat doe ik dan hier op dit forum?
Helaas komt het nog vaak voor dat mensen niet weten dat er een opvangcentrum is voor zieke, gestrande dolfijnen en bruinvissen. Jaarlijks spoelen er honderden dieren aan op de Nederlandse kust. Meestal betreft het hier dan dode bruinvissen. Maar een enkele keren per jaar gebeurt het dat een levende bruinvis of dolfijn aanspoelt op de Nederlandse kust. Deze dieren spoelen nooit zonder reden aan. Ze zijn bijna altijd ziek en hebben dan dringend medische zorg nodig. Direct terug zetten nadat het dier is gevonden is daarom bijna nooit de oplossing. Vaak is het dier zo verzwakt of vermagerd dat het niet langer in staat is om nog zelfstandig te zwemmen.
Direct terug zetten in zee zou daarom meestal betekenen dat het dier verdrinkt. Bruinvissen en dolfijnen zijn zoogdieren en halen net als wij mensen boven water ademen.
Wat moet je dan wel doen?
Er zijn vier gouden regels wanneer je een levende bruinvis of dolfijn vindt op het strand.
1. Een bruinvis of dolfijn haalt adem met het blaasgat op zijn hoofd. Zorg dat er geen water of zand in komt.
2. Een bruinvis of dolfijn op het strand schrikt snel. Loop rustig, houd mensen en honden op afstand. Maximaal 2 personen bij het dier.
3. Een bruinvis of dolfijn op het strand krijgt het snel te warm. Koel het dier met water en natte doeken en zorg voor schaduw.
4. Bel SOS Dolfijn en zorg goed voor het dier tot de dolfijnambulance ter plaatse is. Ons noodnummer is bekend bij politie en diverse instanties langs de kust. Volg de instructies van de medewerkers goed op.
Ik schrijf dit in jullie forum omdat jullie o.a. langs de Nederlandse kust te vinden zijn en dus mogelijk geconfronteerd kunnen worden met het vinden van een bruinvis of dolfijn in nood.
Ik hoop dat jullie dit willen lezen en de tips willen onthouden.
Wanneer je een levende dolfijn of bruinvis vindt op het strand, zet het dier dus niet terug in zee en volg de vier gouden regels!
Voor vragen ben ik uiteraard bereikbaar.
Meer informatie vind je ook op
www.sosdolfijn.nlDank je wel voor je aandacht.
Met vriendelijk groet,
Annemarie van den Berg
Stichting SOS Dolfijn