als beginner op zee?

JT van Dorp
Gast
September 06, 2004, 21:10:32
edit2Rapporteer  
Hoi,

ik ben een beginner en kan op binnenwater net heen en weer varen (dus 300 meter heen, vallen, omdraaien, board aanstuntelen en dan weer terugvaren). maar nu ga ik over een maandje of 2 naar zee (bij ijmuiden). zijn er dan nog extra dingen waar ik op moet letten zoals stroming, golven, windrichting e.d.?? en is het uberhaupt wel verantwoord als beginner op zee?

hoi,

JT
KiteKoe®t

Berichten: 1304
Antwoord #1 September 06, 2004, 21:14:10
edit2Rapporteer  
Eeehmz, een heleboel mensen leren het op zee zover ik weet. Let inderdaad goed op stroming en op de wind.

Als je nog vaak valt en er zijn golven, overweeg dan om een boardleash te gebruiken. Ga niet met aflandige wind het water op.

Succes, Koert
Diablo

Geen avatar

Berichten: 53
Antwoord #2 September 06, 2004, 21:48:45
edit2Rapporteer  
Ik kite ook nog niet zo lang en ben op zee begonnen. Een boardleash is zeker de eerste paar keren best handig, tenzij je lekker/makkelijk naar je board toe kan draggen, maar tussen de golven en met stroming valt dat niet altijd mee. Dingen als stroming kun je het beter aan de locals varen. Ik ben nog nooit in IJmuiden geweest, maar strekdammetjes en dergelijke zorgen wel voor een aantal linke dingen.. Dus gewoon goed opletten, even info vragen aan de locals en vervolgens genieten van 's werelds grootste speelvijver Wink
Petteflat

Berichten: 179
Antwoord #3 September 06, 2004, 21:55:25
edit2Rapporteer  
Het klinkt alsof je beter eerst nog wat in vlak water kan oefenen. IJmuiden is met niet te harde wind uit de goede richting redelijk vlak, en dan kan je zeker varen. Veel relxter dan op de binnenwaterspots, omdat er gewoon minder kites in de lucht zijn.
Als er wel een goede branding is, kun je beter niet gaan. Wacht tot je goed edge kan houden, en sprongen landen, en ga dan oefenen in de golven. Anders verpest je het niet alleen voor jezelf, maar ook voor andere kitesurfers en golfsurfers.
Stroming is het sterkst bij getijdewisseling (hoog en laag water).
Ik zou geen boardleash gebruiken. Bodydraggen naar je board is super makkelijk, en als je dat nog niet kunt: morgen twee keer oefenen en je kunt het wel. Een boardleash is vervelend en gevaarlijk.
Roel W

Berichten: 1098
Antwoord #4 September 06, 2004, 22:48:25
edit2Rapporteer  
Heb zelf ook les gehad op zee maar ben toch zelf beginnen oefenen op vlak water.

Ben ik nog steeds blij om,omdat je leer proces op vlak water toch iets sneller zal verlopen dan op zee.

Ben daarna regelmatig naar zee gaan kiten en was in begin knap lastig met die hoge golven en de branding,maar blijft fun als afwisseling.

Als je toch besluit om al op zee te gaan,hou dan zeker rekening met de stroming want die kan verradelijk zijn.
KiteBoedha

Berichten: 133
Antwoord #5 September 07, 2004, 08:26:06
edit2Rapporteer  
NIet ideaal maar zeker niet onmogelijk, veel mensen die aan zee leven hebben het daar ook geleerd. Niks vlak of ondiep water, gewoon vallen en opstaan. Natuurlijk wel eerst op de hoogte stellen van de locale stromingen en gedrag van de zee. Locals vertellen je meestal graag hoe het werkt. En ooit zul je toch de echte zoute zee willen ervaren, alles is gewoon beter, de smaak, de golven, de ruimte ..... ach gewoon doen maar nogmaals doe het veilig! Wink
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #6 September 07, 2004, 08:30:32
edit2Rapporteer  
als je zijn bericht goed leest zie je dat hij nog geen eens hoogte kan houden, en dan zeggen dat het gewoon kan.....

hij vraagt om advies, en mijn advies is  NIET DOEN, oefen wat meer door op binnenwater waar je kan staan.

ben je toch eigenwijs, doe in kombie met een boardleash wel een helm op.......
Yannick

Berichten: 1302
Antwoord #7 September 07, 2004, 09:47:28
edit2Rapporteer  
ik zou het ook niet doen, het is verdomd lastig terug zwemmen als het mis gaat
www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #8 September 07, 2004, 09:51:26
edit2Rapporteer  
leer eerst varen de zee heeft veel gezichten een dag met golven en stroming en golvbenn zie je pas als je erin zit is voor jou echt geen feest vallen ellende teruglopen etc.
Kun je een kite wel herstarten als je niet kunt staan=
Leer eerst maar eens varen en dan kun je denken aan de zee op is echt wat andeders en moeilijker dan vlak water.
www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #9 September 07, 2004, 09:52:36
edit2Rapporteer  
Ik snap¨al die vrijblijvende adviezen niet deze jonegn kan niet goed varen.
Hijn ikan geen hoogte houden zit niemand op te wacy°ten toch kiters die in de problemen komen.
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #10 September 07, 2004, 10:04:47
edit2Rapporteer  
he bart neem je tijd eens met typen, al je post zitten vol spelfouten
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #11 September 07, 2004, 16:01:19
edit2Rapporteer  
Hey JT,

ik ben in dezelfde situatie als jij, maar ik heb veel respect voor de
zee, vooral wat de stroming betreft. Mede omdat ik enige jaren gevaren ben, weet ik hoe verradelijk het kan zijn. Ik oefen daarom nog in vlak water. En als ik begin dan ergens waar ik van zee geplukt kan worden mocht het mis gaan. Trouwens als jij vermeld dat je over
een maandje of twee dwz in November gaat hou rekening met de
temperatuur. Je put sneller uit met koude temperaturen, vooral als vaak de plomp in gaat.
JT van Dorp
Gast
Antwoord #12 September 07, 2004, 16:54:29
edit2Rapporteer  
goed, herstarten uit diep water lukt prima, ben al een tijdje met kites bezig dus dat is het punt niet. dacht zelf dat met vrij aanlandige wind weinig fout kan gaan maar na deze adviezen weet ik het zo net nog eens niet. ga er dan 1 dagje heen en zou dan wel graag willen varen ipv alleen flyboarden....
Frits

Berichten: 726
Antwoord #13 September 07, 2004, 17:09:14
edit2Rapporteer  
herstarten is t zelfde als in ondiep water, naar je boardje komen daarintegen is stukken moeilijker:S iig voor mij wel.
Yannick

Berichten: 1302
Antwoord #14 September 07, 2004, 18:32:57
edit2Rapporteer  
best grappig, ik kreeg het herstarten pas echt door toen ik moest zwemmen. ik heb een keer op oostvoorne lopen prutsen, dan wel dan net niet, dan niet :S. (toen ook bijna niet gestaan op mijn board)
einde van deze zomer, naar het grevelingenmeer geweest (GEEN ZEE DUS) ik voer zo weg, na 2e sprong craste ik mijn kite en binnen no-time was hij weer in de lucht!  Grin
maar ik denk de gedachten grond onder je voeten altijd wel iets lekkerder is
posty

Berichten: 2454
Antwoord #15 September 07, 2004, 20:40:16
edit2Rapporteer  
Hoi,

ik ben een beginner en kan op binnenwater net heen en weer varen (dus 300 meter heen, vallen, omdraaien, board aanstuntelen en dan weer terugvaren). maar nu ga ik over een maandje of 2 naar zee (bij ijmuiden). zijn er dan nog extra dingen waar ik op moet letten zoals stroming, golven, windrichting e.d.?? en is het uberhaupt wel verantwoord als beginner op zee?
Als het pas over een maandje of twee is heb je toch nog zat tijd om te oefenen op binnenwater?
Voor de rest is het gewoon zoals op het binnenwater niet kite met aflandige wind.
Zo ben ik vandaag ook weer naar de kant gekomen toen ik getackled werd van achteren door een golf en ik bovenkwam mijn kite in het water lag.
Kreeg de kite niet snel genoeg herstart en na 2 rollers eroverheen lag ie binnenste buiten als een hoopje oud vuil.
Nadat ik onderwater getrokken werd was ik mijn board ook nog kwijt.
(met dank aan ErikkieR4 die em weer aan wal heeft gebracht)
na zeker 500 meter zwemmen was ik weer aan de kant en gelukkig was mijn kite nog heel. (toch wel sterk zo'n Naish)
Dus een rol leash is wel handig op zee, hoewel er ook iemand was die em aan de grabhandle had bevestigt en afgebroken is.
Dus in iedergeval, de zee valt niet mee te spotten. Zeker als je nog niet zo lang kite!
JT van Dorp
Gast
Antwoord #16 September 07, 2004, 20:53:44
edit2Rapporteer  
okee, ik ga gewoon veel oefenen en blijf eerst kort bij de kant!

groet,

JT
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.