Ik zal mij nader verklaren.
Ik heb zelf ook een school en ben in 2011 met groupon in zee gegaan. De afspraak was een introductieles 2 uurtjes van 55 euro voor (minimaal 50% korting was t toen nog) voor 25 euro. Van die 25 euro gaat nog eens 50% naar groupon maar dat ter zijde.
Toen heb ik aangegeven dat ik er maximaal 50 wou verkopen en dat klanten die een volledig meerdaags pakket hadden gekocht altijd voorrang zouden hebben bij minimale beschikbaarheid. Simpelweg om de reden dat je een gestarte lescyclus zo snel mogelijk moet afmaken (net als bij autorij les) Groupon dacht hier echter anders over en verkocht er 98
ik dacht prima makkelijk verdiend.
Tot het seizoen kwam en er VEEL dagen waren met geen wind en heel veel boven de 6 BFT. Hierdoor konden wij dus niet zoveel lesgeven als wij gehoopt hadden tevens kopen mensen op groupon heel impulsief en hebben helemaal geen tijd om te lessen.
De eerste weken gingen voorbij geen boekingen tot ergens in de mei vakantie. 25 er doorheen gedraait. Toen kwam de zomervakantie helemaal niks van de meeste gehoord (je kan ook niemand benaderen omdat je geen contact gegevens hebt en groupon deze niet mogen doorspelen)
Seizoen loopt op zn einde en Bam nog 2 dagen tegaan voordat de groupon verloopt.
daar komen dan 73 boekingen voor 2 dagen onmogelijk natuurlijk om dat te draaien zonder wind dus pech en dan komen de claims voor hun geld terug (eerst bij jouw en dan nog eens bij groupon.)
Eindstand van dit verhaal
25x12,50 verdiend - BTW (hoog tarief kadobon) 10 euro in mn zakje 250 euro totaal dus.
2 kites naar de klote door het type persoon wat hier op afkomt. Begint met de T en eindigt op okkies(of studenten maar die luisteren prima). En dan nog niet eens te spreken over de afzeggingen op de dag zelf, de taal die je naar je hoofd krijgt als t lang niet waait en mensen komen toch niet terug ookal hebben ze een perfecte les gehad.
Zelfs nog 1,5 maand in het volgende seizoen kiteles mogelijkheden geboden uit coulance! Kreeg ik niet voor betaald van groupon maar beter dan je naam naar de klote.
Nog een mooi voorbeeld dat groupon en kitesurfen niet samen gaan:
Het verhaal dat harry vogelezang met 100 man op 1 dag stond bij zijn busje ergens einde seizoen. Helemaal afgemaakt op hanglos. (ok er zijn vaker dingen maar deze kon hij weinig aan veranderen)
Maatjes van mij met een kiteschool die net was begonnen hebben meer dan 200 units verkocht en die hebben bijna 2 jaar 0,0 verdiend en zelfs verlies geleden (kites die kapot gingen tijdens de lessen etc) omdat ze al die bonnetjes weg moesten draaien.
Sinds deze ervaring is mijn school omgeschakeld naar een high quality school max 2 leerlingen per instructeur, vaste prijs voor kitelessen en alleen direct contact met de klanten.
Geen les boven de 6BFT of onder de 4BFT en alleen mensen die het echt willen leren ofwel contact met ons opnemen.
Best choice EVER! Uit ervaring kan ik je vertellen dat het ook veel leuker is om mensen les te geven die er echt voor willen gaan.
Anyways ik wens de heren van de bovenstaande kiteschool echt veel succes en zakelijk geluk toe!
Voor de overige kitescholen bedenk goed wat er kan gebeuren als je met groupon in zee gaat.