Laat berichten zien
|
Pagina's: [1] 2 3 4
|
1
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: De ultieme kitesurfcar?
|
Gepost op: December 13, 2009, 19:02:17
|
Ouwe RET bus kopen voor 3000 EU (1000.000 km op de teller maar ach). Kun je je in omkleden en je kites opgeblazen meenemen. Kun je ook meteen 30 kitemaatjes meenemen en bij file over de vluchtstrook Bij harde wind extra edgen op de Haringvlietdam anders kukel je eraf
|
|
|
4
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: hoe oud moet je zijn om....
|
Gepost op: Oktober 18, 2009, 21:44:55
|
Net als met taal :-)
Check! Met goede begeleiding kan je heel goed op jonge leeftijd starten! In Duitsland is dit al zeker het geval. In Nl lopen we nog ver achter. Xaver vaart al lekker de wedstrijdjes van de Kite surf Trophy mee en doet al veel ervaring op. Wordt een talent voor de toekomst. Er lopen er veel meer rond in Duitsland
Nee kappen met dat gezeik op duitsers
|
|
|
5
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: ongeval Mirns zat 3 okt
|
Gepost op: Oktober 05, 2009, 20:22:22
|
Of de kiteschool uit Duitsland komt of voor mijn part Afghanistan is totaal niet relevant. Een kiteschool heeft een verantwoordelijkheid naar zijn cursisten toe en die is in dit soort condities ver te zoeken. Samenwerking van het NKV met de Duitse, Belgische, Poolse etc bond lijkt me zeer nuttig.
|
|
|
6
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Rebel 2009 11m2 of`12m2?
|
Gepost op: Oktober 05, 2009, 00:36:44
|
Ligt er aan bij welke (minimale) wind je het water nog op wilt. Als dat heel weinig wind is en je board is niet al te groot/breed, zou ik voor de 12 gaan ipv 11. Wat betreft Rebel overpowered varen: ik vind een 12 niet lekker overpowered varen maar de 9 juist wel! Ik weeg 73 kg en vaar de 12 nog lekker overpowered bij 20-22 knp stabiele wind. Da's hard werken maar erg goeie hangtime.
|
|
|
7
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: ongeval Mirns zat 3 okt
|
Gepost op: Oktober 05, 2009, 00:30:08
|
Onwetende lessers lanceren in 30-45 knp wind, te bizar voor woorden. Je kon al 4/5 dagen van tevoren aan zien komen dat het zo hard ging waaien dus de kiteschool treft alle blaam. Als instructeur kun je dan toch niet meer in de spiegel kijken... Kan een school niet van een spot (liefst alle spots) geband worden bij zulke grove fouten?
|
|
|
8
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Foto's NK Kiteboarding 2009 Scheef, 3 okt 2009
|
Gepost op: Oktober 04, 2009, 19:19:45
|
Dwars door het wedstrijdveld varen is irritant, dat geldt voor Ruben maar ook alle windsurfers, wat een eikels. Maar de move waarmee Ruben het veld 'verliet' vond ik ook de bruutste van de hele dag. Wat een zieke loop! Kevin hakte er ook lekker op los en Youri heeft een mooie stijl zeg, heel apart.
|
|
|
9
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: HELP!! Depower rebel 9m 2009 te ver weg
|
Gepost op: September 25, 2009, 19:01:22
|
Ik had hetzelfde probleem bij mijn 2007 Rebel, de bar vershilt niet zoveel. Ik heb de depower een stuk ingekort, en heb heb nog steeds meer dan voldoende depower over. De boekjes van North beschrijven helder hoe dat moet. Een handvat oid maken heeft geen zin, want dan kun je wel depoweren maar nog steeds niet weer poweren.
Succes
|
|
|
10
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Autostrand/Loopstrand gaat dicht
|
Gepost op: September 07, 2009, 17:47:34
|
Ik kwam er ook al jaren niet meer. Ben vorige week zaterdag & afgelopen zaterdag de hele dag geweest omdat 2 maatjes van me er heen gingen. Eén van hen is waterstarts aan het oefenen dus voor hem wel een relaxte spot. We moesten wel een halve marathon wandelen met alle shizzle voordat we een beetje de ruimte hadden. Maar in één zin: als gevorderde kiter heb je daar in het hoogseizoen niks te zoeken. Ik ben blij dat ik die 2 dagen overleefd heb.
En over het vogelgebied: ik heb 2 keer moeten constateren dat ik in het vogelgebied terecht was gekomen. Geen paal gezien onderweg, die dingen staan best ver uit elkaar. Ik vond het al zo rustig daar. Niet dat ik alleen was, maar het was iets minder druk dan in het lesgedeelte. Ben meteen omgekeerd maar ik was erg verbaasd. En hoe wil je dat handhaven vroeg ik me af. Stel ik vaar in het vogelgebied en een groene snurker op de kant ziet dat. Ik draai om en vaar een paar kilometer de andere kant op, hoe gaat ie me dan bekeuren? Ik moet dan wel een takke-eind lopen naar m'n auto maar dat moet je toch al. Ik wil mensen niet op verkeerde ideeen brengen maar hoe zit dat?
|
|
|
11
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Kites op 12 uur
|
Gepost op: Augustus 23, 2009, 22:30:44
|
Hier is onlangs ook een topic overgeweest, goed om te zien dat er meer mensen zijn die kites op 12 uur in het vaargedeelte vervelend vinden. Misschien ten overvloede, maar nog ff waarom een kite op 12 uur lastig is: iemand die langs komt varen heeft zijn kite nooit op 12 uur. In de situaties waarin dat toch nodig was met de kite op 12 uur mag ik al blij zijn als ik iemand met behoud van voldoende snelheid en zonder kleerscheuren kan passeren. Een kite op 10 uur is echter heel eenvoudig te passeren. Dat je tijdens het lessen of het zelf oefenen je kite vaak op 12 uur hebt is logisch; je bent al blij als je daardoor ff 2 seconden je op je board kunt concentreren wat maar half aan je voeten zit, of dat je ff om je heen kunt kijken of er ruimte is om te starten. Dat wat betreft het actieve gedeelte van kiten. Een ander verhaal is het als je op de kant ff staat uit te rusten, of midden in een ondiep vaargedeelte. Daarmee hinder je talloze kiters, zoals kitedemon aangeeft gebeurt dat ook op de Slufter helaas. Dat het op de autoplaya door het merendeel gedaan wordt neem ik intussen voor lief. Sinds ik daar op een haar na een neerstortende kite heb ontweken kom ik er niet meer. Hoewel.. binnekort gaat een maatje zijn eerste zelfstandige meters maken en dat wordt toch de autoplaya schat ik. Maar die gaat zijn kite zoveel mogelijk op 10 uur houden als het aan mij ligt . Ps: als je kite 100% zou kunnen depoweren, viel hij direct uit de lucht, om even later vol wind te pakken. Dan heb je wel een probleempje.
|
|
|
12
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Stunten voor de kant
|
Gepost op: Juli 24, 2009, 22:22:41
|
Stunten voor de kant op een drukke spot: niet doen. Op een hele rustige spot: geen probleem wat mij betreft maar kijk uit voor wandelaars etc. Als je kite op het strand crasht en er schijt een hond in, eigen schuld. Kites op 12 uur is echt funest. Ik herinner me nog vaag van toen ik leerde kiten, hoeveel tijd ik nodig had met die kite op 12 uur. Ik heb er dus wel begrip voor maar doe dat please buiten de drukke uitvaarroute. Dat is toch niet zo moeilijk? Waarom kiters die op zijn minst enigzins kunnen varen met hun kite op 12 uur staan is mij een groot raadsel. Buiten dat je kite ernstig in de weg staat is het ook nog onhandig: in een vlaag word je gelift; als de wind ineens ff wegvalt tuimelt je kite naar beneden; achteruit lopen naar zee in stevige wind is lastig en zwaar en je ziet niet waar je heen loopt. Zet je kite gewoon op 2 of 10 uur, beetje hangen en gaan!
|
|
|
13
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: North Rebel 2009 9M probleem
|
Gepost op: Juli 16, 2009, 23:56:57
|
Ik vaar een rebel 9 2007, heb het probleem nooit gehad met een stuk downwind varen maar gister op wijk aan zee donderde ie een paar keer bijna uit de lucht terwijl ik van de ene golf naar de volgende vaarde (uitgaand). Wat een bakken trouwens zeg gister! Was idd enorm vlagerige wind, over het strand lopen was geen pretje. Ik denk niet dat het aan je kitekunst of setup ligt, zeker niet als ie vol gepowered was. Ik denk gewoon dat je op de kite inliep toen de wind ff wegviel.
Ik zou nog ff niks veranderen en nog eens proberen met stabielere wind, dan weet je pas iets.
|
|
|
14
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Kan iemand mij helpen?
|
Gepost op: Juli 16, 2009, 23:43:35
|
Depowerstrap aantrekken inderdaad. Verder heb je op het land altijd meer last van power in de kite dan op het water omdat je minder grip hebt. Eenmaal in het water is het altijd comfortabeler is mijn ervaring. Toch blijft het lastig als je de basis aan het leren bent. Als je over land/strand moet lopen naar zee, hou je kite dan flink laag. Je kunt gaan hangen en wordt niet meteen 2 meter verder getild. Moet je geen glibberige ondergrond hebben natuurlijk.
Succes en vooral veel fun! Komend weekend goed op de voorspellingen letten.
|
|
|
15
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: aantal ongevallen per jaar?
|
Gepost op: Juli 10, 2009, 19:34:53
|
"Paardrijden is gevaarlijker"... kom op mensen, er zijn zo'n half miljoen paardrijders en 1 dodelijk ongeluk per jaar. Bron: http://www.brabantsdagblad.nl/multimedia/archive/01099/Rapport__ongevalle_1099327a.pdfTer vergelijking kitesurfen: 1 dode per jaar gemiddeld op grofweg tussen de 10.000 en 20.000 kitesurfers (ik heb hier geen exacte cijfers van) . Statistieken vertellen een hoop maar het blijven statistieken. Om veilig te kunnen kitesurfen moet je goed (lees: veilig) materiaal hebben. Zoals gezegd: kites van 2007 of later. Verder is een les een must (ook al gezegd), ik zou zeggen neem je ouders mee dan zien ze dat een kite ook onder controle gehouden kan worden. Leer verder je materiaal goed kennen, oefen de safety meerdere keren en leer hoe je jezelf kunt redden mocht je op het water in de problemen komen. Je gaat vanzelf een studie maken van weersvoorspellingen en check die bij twijfel altijd met je maatjes of hier op het forum. Op dit forum zitten een hoop ervaren rotten die je met plezier zullen adviseren. Als laatste: weet waar je grenzen liggen en wees je altijd bewust dat wind en water sterker zijn dan jij. Recht in een omslaande golf varen doet pijn, eromheen of eroverheen niet Veel succes! Ronald
|
|
|
16
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Veel minder kite/windsurfers gered door KNRM in 2008 dan in 2007
|
Gepost op: Juni 26, 2009, 21:23:47
|
In de kolomnaam heb je een verkeerd jaartal staan: Actie ten behoeve van 2008 2009 moet zijn: Actie ten behoeve van 2008 2007
De cijfers in die kolom zijn van 2007 (zie jaarverslag). Interessant, ik las in een ander topic dat 2007 qua wind zo'n rukjaar geweest is, meer wind betekent in dat licht dus niet meer reddingen. Ben benieuwd hoe 2009 uitvalt.
ik wil een mogelijke verklaring aan het lijstje toevoegen: meer kiters op een spot zorgt ervoor dat er altijd wel iemand in de buurt is die je uit de brand kan helpen. We lossen het dus vaker zelf op.
|
|
|
17
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Wat is jullie ultieme middel tegen de zon?
|
Gepost op: Juni 25, 2009, 21:47:24
|
1. Niet met lage zon kiten, je hebt dan maximaal raakvlak en je verbrandt levend. Beter kiten als de zon op zijn hoogst staat. Hoe dichter bij de evenaar hoe beter dus. 2. Geen zonnebrand gebruiken. Zonnebrand is vet, wat gebeurt er met vet als je het op iets heets gooit? Juist dat knettert. Een steak schroei je er zo mee dicht, dat wil je niet met je huid natuurlijk. 3. Windje erop, dat verkoelt de huid waardoor ie niet verbrandt. Da's met kiten geen probleem 4. Jezelf goed nathouden. Alles wat verbrandt blus je immers ook met water 5. De inwendige mens ook goed nathouden
|
|
|
19
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Moeite met harde wind
|
Gepost op: November 12, 2008, 20:31:52
|
Ik had zaterdag een beetje hetzelfde, ook op de Sluf met een 9m Rebel. Ik weeg 75 kg, had geen moeite om het water uit te komen maar was niet bepaald gepowered. Dat lag denk ik achteraf aan de afstelling van m'n stuurlijnen (knoopje verder volgende keer). Af en toe viel ik bijna stil, dat wijt ik aan de chop icm een niet al te groot board (F one Style 128*35). Heb normaal geen moeite met harde wind (tot 30 knp) maar vond het wel vaag deze keer.
|
|
|
20
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Belgische vuurwerkhandel blij met kitesurfers
|
Gepost op: Oktober 27, 2008, 16:51:31
|
Verderop in het artikel staat "Als het nieuwe koninklijk besluit goedgekeurd wordt, mogen kitesurfers ook niet langer in zee gaan bij meer dan windkracht zeven en tussen zonsondergang en zonsopgang. Verder varen dan een halve zeemijl buiten de laagwaterlijn wordt eveneens verboden." Wist niet dat het Belgie die kant op ging. "Verder varen dan een halve zeemijl" - laten we zo dicht mogelijk op elkaar gaan varen, wel zo veilig en verderop "mogen kitesurfers ook niet langer in zee gaan bij meer dan windkracht zeven" - dat moeten we in NL echt niet hebben!
|
|
|
25
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / uitleg L/D ratio bevat onuitgelegd jargon
|
Gepost op: Mei 16, 2008, 23:21:26
|
In de uitleg van L/D-ratio wordt gesproken over een hoge en lage AoA. AoA komt echter niet voor in de termenlijst dus zal niet veel verduidelijken.
AoA staat volgens mij voor Angle of Attack, oftwel de hoek van de kite t.o.v de wind. Grote AoA betekent dat de kite verder naar de hoek van het windvenster kruipt, dus beter upwind varen. Lage AoA betekent dat je kite meer een sleurbak wordt en minder goed upwind vaart. Correct me if I'm wrong..
Grtz, Ronald
|
|
|
|