Wat veroorzaakt pop?

Hessel

Antwoord #25 Juni 22, 2007, 01:45:16
edit2Rapporteer  
Maarruh, als de energie gaat zitten in het buigen van het board, zou in theorie meer flex dus beter pop geven. Waarom zijn de meeste freestyle boards dan stijver dan andere boards?

Of is het gewoon zo dat veel flex de energie minder explosief vrijlaat, en weinig flex sneller zal terugbuigen en zo de energie sneller en aggresiever vrijlaat?
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Antwoord #26 Juni 22, 2007, 01:55:35
edit2Rapporteer  
Hoe meer flex, hoe meer energie er verloren gaat. De pop wordt meer uitgesmeerd over het verder inveren en uitveren van het board. De pop wordt dus minder explosief, waardoor je minder hard/hoog gaat.
Maar als een board stijf is moet je wel beter kunnen edgen en releasen om de pop die dat board heeft eruit te halen.
Een flexibel board vervormt ook en remt tijdens het poppen ook meer af.
Als je op snelheid bent en je valt af zodat je lijnen slapper komen te hangen gaat de kite dieper in het windvenster hangen. Als je dus weer aankant om te gaan poppen zit er zowieso meer druk in de kite. Maar om dit goed te doen is een snel board dat niet veel snelheid verliest bij het afvallen wel lekker.
Als je dus aaan het afvallen bent en nog je snelheid hebt kant je weer aan en zet je snel een dikke backroll in zonder over je schouder te kijken. Als het goed is zit je dan in een dikke railey.
Een snel board en niet al te vlagerige wind helpen hierbij enorm omdat je dan zonder te veel snelheid te verliezen je kite dieper in het windvenster kan krijgen. Als je dus weer aankant staat er ineens dikke spanning op de lijnen omdat je de kite tegenhoud, deze kracht gaat weer in het board zitten, en als je die goed backroll achtig uit het water snijdt moet ie dik poppen.
Als ik het niet goed heb uitgelegd hoor ik het graag, want ik ben ook nog steeds aan het oefenen en extra tips zijn nooit weg. Soms zitten er lekkere knallers tussen, maar veel net niet.
Molliebollie

Antwoord #27 Juni 22, 2007, 02:18:08
edit2Rapporteer  
Hoe meer flex, hoe meer energie er verloren gaat. De pop wordt meer uitgesmeerd over het verder inveren en uitveren van het board. De pop wordt dus minder explosief, waardoor je minder hard/hoog gaat.
Maar als een board stijf is moet je wel beter kunnen edgen en releasen om de pop die dat board heeft eruit te halen.
Een flexibel board vervormt ook en remt tijdens het poppen ook meer af.
Als je op snelheid bent en je valt af zodat je lijnen slapper komen te hangen gaat de kite dieper in het windvenster hangen. Als je dus weer aankant om te gaan poppen zit er zowieso meer druk in de kite. Maar om dit goed te doen is een snel board dat niet veel snelheid verliest bij het afvallen wel lekker.
Als je dus aaan het afvallen bent en nog je snelheid hebt kant je weer aan en zet je snel een dikke backroll in zonder over je schouder te kijken. Als het goed is zit je dan in een dikke railey.
Een snel board en niet al te vlagerige wind helpen hierbij enorm omdat je dan zonder te veel snelheid te verliezen je kite dieper in het windvenster kan krijgen. Als je dus weer aankant staat er ineens dikke spanning op de lijnen omdat je de kite tegenhoud, deze kracht gaat weer in het board zitten, en als je die goed backroll achtig uit het water snijdt moet ie dik poppen.
Als ik het niet goed heb uitgelegd hoor ik het graag, want ik ben ook nog steeds aan het oefenen en extra tips zijn nooit weg. Soms zitten er lekkere knallers tussen, maar veel net niet.
Amen Grin
Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #28 Juni 22, 2007, 13:22:58
edit2Rapporteer  
Het waait zeker weer niet?

Dan krijg je altijd van dit soort gediscuzeur ;-)

je reageert er anders ook wel op hé vriend....... (grinnik_kitesmiley)
Powered_by_north

Antwoord #29 Juni 22, 2007, 17:08:25
edit2Rapporteer  
Het waait zeker weer niet?

Dan krijg je altijd van dit soort gediscuzeur ;-)

je reageert er anders ook wel op hé vriend....... (grinnik_kitesmiley)

Ja natuurlijk! Ik heb ook niets te doen nu het niet waait!

Maareh, hartstikke interessant onderwerp, dat meen ik, maar het viel me gewoon op dat dit soort in-depth discussies alleen ontstaan als het een poosje niet waait.  Gelukkig komt er morgen wat wind aan, dus dan zal ik mijn pop eens gaan testen!
Antwoord #30 Juni 22, 2007, 18:32:21
edit2Rapporteer  
is er eindelijk een serieuze topic krijgen we dit weer...
KiteDemon

Antwoord #31 Juni 23, 2007, 00:03:09
edit2Rapporteer  
simpel en kort
2de wet van newton: actie/reactie

Yep....that's it!!

Hoe krachtiger de actie van de rider, hoe hoger je gaat......en daar hoef je je kite echt niet voor in te sturen.
En het board heeft wel degelijk grote invloed op de mate van pop. Daarom is het zo belangerijk om het juiste board bij je gewicht uit te kiezen om de juiste flex/massa verhouding in balans te krijgen, om optimale pop uit je board te halen. Ook de rebound is belangerijk. Dat is de snelheid waarmee het board weer terug veert na het flexen. Tipbreedte speelt ook een rol. En zo zijn er nog wel wat meer factoren die van invloed zijn op de pop van een board. Maar de grootste factor is uiteindelijk de rider zelf. Als je de techniek en de timing niet in huis hebt dan  is pop gewoon poep.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.