Het windbereik van een BOW is veel groter dan dat van een C shape ( roept iedereen) Wat mij dan wel vaak opvalt: zodra het een beetje harder begint te waaien zie je veel bows dusdanig gedepowerd op het water dat je het doek aan alle kanten hoort/ziet klapperen. Lijkt mij dat dan de optimale vaar/vlieg eigenschappen ook snel achteruit gaan dan?
Hey Idefixe, ik kan alleen voor mezelf spreken, ik weet geen zak van varen* met C kites af, maar met mijn shockwave 16 kan ik door tot onderin 6Bft, en dan klappert er niks, ik moet de kite wel een beetje trimmen (15cm extra depower op de stuurlijnen anders kan ik niet bij de bar, zelfs met 2:1). Dan is de bardruk wel vrij hoog, zodat single handed met chop en vlagen veel kracht kost (shockwave heeft geen buikbare stopper). Ik heb dat ongemak er voorlopig wel voor over omdat je tussen de vlagen door kan blijven varen. En zelfs in die harde wind stukken kan ik heel gecontroleerd poweren, en op een vlak stukje breekt dan de pleures uit, dan ga je zo kneiterhard, ik haal dan alles en iedereen in. Dus het high end is imho geen slap aftreksel van de sweet spot of zo. Die shockwaves worden ook voor speedtrials gebruikt.
Het enige is dat gasten me wel gek aankijken als ik het water af kom en ze staan met een 9 in hun handen.
fyi: 1.90m, 96 kg en behoorlijk sterk.
* wel van het strand opgesleurd worden, safety trekken, kudt relaunchen, vloeken & tieren en doorverkopen