voordelen en nadelen c kite / bow kite

El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #25 Juli 09, 2007, 14:37:32
edit2Rapporteer  
Het windbereik van een BOW is veel groter dan dat van een C shape ( roept iedereen) Wat mij dan wel vaak opvalt: zodra het een beetje harder begint te waaien zie je veel bows dusdanig gedepowerd op het water dat je het doek aan alle kanten hoort/ziet klapperen. Lijkt mij dat dan de optimale vaar/vlieg eigenschappen ook snel achteruit gaan dan?

Hey Idefixe, ik kan alleen voor mezelf spreken, ik weet geen zak van varen* met C kites af, maar met mijn shockwave 16 kan ik door tot onderin 6Bft, en dan klappert er niks, ik moet de kite wel een beetje trimmen (15cm extra depower op de stuurlijnen anders kan ik niet bij de bar, zelfs met 2:1). Dan is de bardruk wel vrij hoog, zodat single handed met chop en vlagen veel kracht kost (shockwave heeft geen buikbare stopper). Ik heb dat ongemak er voorlopig wel voor over omdat je tussen de vlagen door kan blijven varen. En zelfs in die harde wind stukken kan ik heel gecontroleerd poweren, en op een vlak stukje breekt dan de pleures uit, dan ga je zo kneiterhard, ik haal dan alles en iedereen in. Dus het high end is imho geen slap aftreksel van de sweet spot of zo. Die shockwaves worden ook voor speedtrials gebruikt.
Het enige is dat gasten me wel gek aankijken als ik het water af kom en ze staan met een 9 in hun handen.
fyi: 1.90m, 96 kg en behoorlijk sterk.

* wel van het strand opgesleurd worden, safety trekken, kudt relaunchen, vloeken & tieren en doorverkopen
KiteDemon

Antwoord #26 Juli 09, 2007, 17:52:24
edit2Rapporteer  
Voor en nadelen zijn puur subjectief.
Het is maar wat je in een kite zoekt en waar je mee om kan gaan.
C´s en SLE´s vragen beide een andere vaartechniek. Wat de rider ermee kan is maar net wat deze gewend is.
Verstokte C-shaperiders hebben zich de techniek van SLE´s echt nog niet eigen gemaakt na 3 x aan een SLE gehangen te hebben, om vervolgens te oordelen dat zij er niet mee kunnen freestylen.
Ik vaar beide, en het kost wel ff wat tijd om je volledig aan te passen aan een andere vaarstijl om alles uit een SLE te halen.
Dus de zogenaamde voor- en nadelen hebben alleen maar te maken met wat de rider gewend is, en wat deze allemaal kan met een bepaald type kite.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #27 Juli 09, 2007, 18:31:32
edit2Rapporteer  
Sluit me volledig bij KiteDemon aan.

En dan zijn de verschillen tussen de verschillende flat-kites ook nog eens groot, net als tussen de verschillende C-kites. Vindt deze discussies veels te algemeen, wordt je niets wijzer van.
*Maximus*

Antwoord #28 Juli 09, 2007, 18:39:05
edit2Rapporteer  
ik vaar ook allebij (c en bow) en ze hebben allebei voor en nadelen, je moet gewoon kijken wat je vanplan bent te gaan doen en daar een geschikte kite voor kopen.
Jeroen Oomen

Antwoord #29 Juli 09, 2007, 19:42:17
edit2Rapporteer  
Ga toch kite.

Ga toch kite?
Is het niet:
Ga toch kiten?

Ga toch google
-
Ga toch googlen

Ga toch fiets
-
Ga toch fietsen

Ga toch lees
-
Ga toch lezen
Taco.

Antwoord #30 Juli 09, 2007, 20:16:39
edit2Rapporteer  
Ach ja het kruipt allemaal weer naar elkaar toe: De bow's krijgen betere freestyle eigenschappen, de C's meer high en low-end... Ikzelf vind gewoon een C lekker varen. Sterker nog, de oude C komt alweer wat meer terug: iets agressiever, meer power.

Maar als ik de laatste verhalen over de bows/SLE's hoor, moet dat allemaal niet meer zoveel uitmaken vandaag de dag. Maar ja als je eenmaal iets gewend bent... stap je niet zo snel over. En voor degenen die begonnen zijn met een bow geldt precies hetzelfde.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.