Alleen een grootschalig onderzoek onder de kite community in Nederland zou enig inzicht geven over de kwaliteit van individuele kites.
Al jaren proberen de consumentenbond en Autoweek dat met auto's te doen zonder succes.
Nu hebben ze sinds dit jaar de krachten gebundeld, en nu zie je dan eindelijk de probleem modellen eruit springen waar garagehouders het al jaren over hebben.
Diezelfde auto's kwamen jaren ervoor als goed uit het betrouwbaarheid onderzoek!?
Kortom, ontzettend lastig dit te onderzoeken en echt een goed beeld te krijgen.
Daarnaast heb je te maken met de menselijke psyche: cognitieve disonantie is de dooddoener voor dit soort onderzoek. Immers emotie speelt een zeer grote rol bij het kiten. Zie diverse mensen hier hun merken onder het profiel zetten, terwijl ze er geen cent voor krijgen
Als je vaak op drukke spots bent en je ziet week in week uit dezelfde kitemodellen kapot gaan, dan heb je een trend te pakken.
Maar toch blijft dat relatief. Alleen grote shops en natuurlijk de importeurs weten het echt.
En deze laten weinig tot niets los.
Ik heb wat contacten, en uit die hoek hoor ik hoe vaak er garantie geclaimd en ook verleend wordt.
De ergste gevallen waarvan ik data heb is de North Rhino4. Ruim 10% gedeclameerde garantie (constructie fout in ontwerp, alle claims kregen een R5 ervoor terug)
Cabrinha in 2008 rond de 8% bij een importeur (verkocht destijds ruim 1000 eenheden). Best heeft het in 2007/8 nog bonter gemaakt, maar probeer maar eens achter de exacte cijfers te komen...
8-10% lijkt veel, en dat is het ook. Maar het blijft relatief: 9 van de 10 kites hebben binnen de garantie periode geen problemen gehad.
Bandit Dos zou ook een drama zijn. Ken veel mensen die ze hebben/hadden welke nooit problemen met de kite hebben gehad, inclusief mijzelf. Is het dus een slechte kite? Bewijs het maar.