[Discussie topic] Constructie & afwerking kites

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #25 November 10, 2012, 00:59:01
edit2Rapporteer  


Dat van 2008 en 2009 wil ik wel eens zien dan Michiel, kan het bijna niet geloven. Van F-one's wel. Afgelopen weekend op Mirns weer een. Erg jammer voor de gene met de kite maar die koopt gelukkig geen F-one meer. Grin

vorige week op Vrouwenpolder ...... 2 Slingshots die spontaan ploffen .... Shocked
de week daarvoor Brouwersdam .... 3 Naish kites ..... ram door midden .... Angry
drie dagen daarvoor Mirns ..... 6 Best kites .....vallen spontaan uit de lucht ..... Embarrassed
de maand oktober .. ., Oostvoorne en Slurfter ...25 rondvliegende ventielen van OR Razors... Huh

  ListenToMe  Gelukkig vaar ik al jaren overjarige Bandit Dosjes .... 2e hands gekocht ...hebben al heel wat meegemaakt ... maar zijn niet stuk te krijgen ... Grin
 

Aan zo'n post heb ik niets, bijna alles is verzonnen. Ik zoveel van die F-one kapot zijn gaan dat ik er gewoon een afkeer van krijg. Al helemaal omdat ze nergens iets aan doen.

oeps ..... helemaal vergeten .....

vorige week op Ouddorp ..... leading edge van een Flysurfer ...... liep zo maar leeg .... Cry

en onlangs op Wassenaar .... 4 Cores .. Deutsche Qualitat ......  powerlijnen breken en kites beginnen als een dolle te loopen .....  schater

Tja ... bij die Dosjes van mij moet ook wel eens een lijntje vervangen .. en ik heb ook wel eens een lekke bladder gehad ......

maar dat mag ook wel eens .... na 3 jaar intensief gebruik .... of niet... Wink
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #26 November 10, 2012, 01:48:04
edit2Rapporteer  
Het ligt ook wel aan de shape van de kite natuurlijk.

Als je een hele bolle LE hebt, zoals Delta's, dan buigt de hele LE plat bij een crash, waarbij op de TE erg veel spanning komt te staan.

Maar daar moet je als fabrikant natuurlijk wel rekening mee houden.
feddomw
Gast
Antwoord #27 November 10, 2012, 09:00:11
edit2Rapporteer  

- Switch moet wel goed en stevig cosntructie hebben want zonder een reseller kanaal zijn terugzendingen/garantie onbetaalbaar daar hun marges lager zijn


Waarom denk je dat Switch lage marges heeft? Ik durf dat te betwijfelen namelijk. In theorie schakelt Switch 2 tussenpersonen uit. De eindverkoper en de importeur/agent. Die beiden marge pakken normaal gesproken. En Switch is ongeveer 50% goedkoper dan andere kites.

Ik denk dat Switch net zo veel zo niet meer per kite verdient dan andere merken.



en onlangs op Wassenaar .... 4 Cores .. Deutsche Qualitat ......  powerlijnen breken en kites beginnen als een dolle te loopen .....  schater


Jij mag helemaal niet op Wassenaar varen. Of was je aan het downwinderen?  Wink En die Cores mogen ook niet op Wassenaar varen, daar vaart namelijk slechts een local met Core.
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #28 November 10, 2012, 10:22:52
edit2Rapporteer  
Mooi topic dit want dit soort informatie is erg lastig te vinden.

Diegene die het best zicht hebben op de kwaliteit van kites zijn denk ik de reparateurs. Kunnen we die niet uitnodigen om hun reparatielijst bekend te maken? Zo'n lijst zou wel gecorrigeerd moeten worden voor het aantal vlieguren en het soort gebruik maar geeft al een indruk van de kwaliteit.

Kunnen we geen topic maken met dit soort info? Mensen die schade hebben kunnen daarin posten.
Iets van:

Kite merk en jaar:
Schade:
Aantal vaaruren per maand:
Vaarstijl en niveau:
Reparatiekosten:

Op deze manier mis je alleen nog het totaal aantal kites dat wordt verkocht, dat maakt natuurlijk ook uit.


Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #29 November 10, 2012, 10:24:59
edit2Rapporteer  

- Switch moet wel goed en stevig cosntructie hebben want zonder een reseller kanaal zijn terugzendingen/garantie onbetaalbaar daar hun marges lager zijn


Waarom denk je dat Switch lage marges heeft? Ik durf dat te betwijfelen namelijk. In theorie schakelt Switch 2 tussenpersonen uit. De eindverkoper en de importeur/agent. Die beiden marge pakken normaal gesproken. En Switch is ongeveer 50% goedkoper dan andere kites.

Ik denk dat Switch net zo veel zo niet meer per kite verdient dan andere merken.



en onlangs op Wassenaar .... 4 Cores .. Deutsche Qualitat ......  powerlijnen breken en kites beginnen als een dolle te loopen .....  schater


Jij mag helemaal niet op Wassenaar varen. Of was je aan het downwinderen?  Wink En die Cores mogen ook niet op Wassenaar varen, daar vaart namelijk slechts een local met Core.

Volgens mij zeggen ze zelf ook her en der op het forum daar dat ze er evenveel op verdienen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #30 November 10, 2012, 11:08:21
edit2Rapporteer  
Alleen een grootschalig onderzoek onder de kite community in Nederland zou enig inzicht geven over de kwaliteit van individuele kites.

Al jaren proberen de consumentenbond en Autoweek dat met auto's te doen zonder succes.
Nu hebben ze sinds dit jaar de krachten gebundeld, en nu zie je dan eindelijk de probleem modellen eruit springen waar garagehouders het al jaren over hebben.
Diezelfde auto's kwamen jaren ervoor als goed uit het betrouwbaarheid onderzoek!?

Kortom, ontzettend lastig dit te onderzoeken en echt een goed beeld te krijgen.

Daarnaast heb je te maken met de menselijke psyche: cognitieve disonantie is de dooddoener voor dit soort onderzoek. Immers emotie speelt een zeer grote rol bij het kiten. Zie diverse mensen hier hun merken onder het profiel zetten, terwijl ze er geen cent voor krijgen Wink

Als je vaak op drukke spots bent en je ziet week in week uit dezelfde kitemodellen kapot gaan, dan heb je een trend te pakken.
Maar toch blijft dat relatief. Alleen grote shops en natuurlijk de importeurs weten het echt.
En deze laten weinig tot niets los.

Ik heb wat contacten, en uit die hoek hoor ik hoe vaak er garantie geclaimd en ook verleend wordt.

De ergste gevallen waarvan ik data heb is de North Rhino4. Ruim 10% gedeclameerde garantie (constructie fout in ontwerp, alle claims kregen een R5 ervoor terug)
Cabrinha in 2008 rond de 8% bij een importeur (verkocht destijds ruim 1000 eenheden). Best heeft het in 2007/8 nog bonter gemaakt, maar probeer maar eens achter de exacte cijfers te komen...

8-10% lijkt veel, en dat is het ook. Maar het blijft relatief: 9 van de 10 kites hebben binnen de garantie periode geen problemen gehad.

Bandit Dos zou ook een drama zijn. Ken veel mensen die ze hebben/hadden welke nooit problemen met de kite hebben gehad, inclusief mijzelf. Is het dus een slechte kite? Bewijs het maar.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #31 November 10, 2012, 11:12:23
edit2Rapporteer  
8-10% lijkt veel, en dat is het ook. Maar het blijft relatief: 9 van de 10 kites hebben binnen de garantie periode geen problemen gehad.

Hoeveel % claimt nooit garantie maar rijd direct naar de reparateur omdat je daar vaak sneller geholpen wordt?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #32 November 10, 2012, 11:13:37
edit2Rapporteer  
Nog een factor die het beeld vertroebeld. Een goeie Evan
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #33 November 10, 2012, 11:30:53
edit2Rapporteer  
Nog een probleem juist zoals met auto's:
Niet iedereen rijdt evenveel kilometer of kite evenveel uren (en in welke omstandigheden)

Dus mensen met een "show" kite (diegenen die met hun kite op het strand in de lucht staan en dan een kwartiertje kiten) tegenover hardcore die bij 7 of 8 bft dubbele kiteloops draaien of in 3m golven met hevige stroming bij 7 of 8 Bft gaan stunten. Dus de laatste hebben iets meer risiko op schade doordat ze de kite ietsje meer belasten en het kan al eens flink fout gaan bij een dubbele kiteloop of 3m golfjes.

- De eerste soort heeft dikwijls de duurste kites anders geen show en ego.
De tweede soort kijkt iets meer naar de prijs en hun grote ervaring vergt geen laatste versie van de top merken.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #34 November 10, 2012, 11:39:31
edit2Rapporteer  
Alhoewel je stevig generaliseert is dit wederom een factor om rekening mee te houden.
Bij auto's moet je de kilometerstand opgeven. Bij kiten kan dat natuurlijk ook, eveneens de disiplines waarin je actief bent
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #35 November 10, 2012, 16:18:36
edit2Rapporteer  
Als je kijkt naar de kwaliteit van een product spelen 2 soorten gegevens (data) een belangrijke rol:

1. kwantitatieve gegevens; dus gegevens die je kunt tellen... zoals: hoe vaak wordt gebruik gemaakt van garantieregeling, hoe vaak is er spraken van een defect, hoe vaak is spraken van disfunctioneren, enz.
bij het verwerken van deze gegevens moet je altijd uitgaan van proportionele cijfers (procenten) want een kite waarvan er veel worden verkocht  zal meer schademedingen hebben dan een kite waarvan ermaar enkele vliegen ... logisch toch?

2. subjectieve gegevens; hoe tevreden is de gebruiker, hoe voelt de gebruiker zich bij zijn product, enz.

Helaas gaan veel gebruikers in de fout als ze hun (subjectieve) mening over hun eigen merk kite .....of een ander merk gaan "onderbouwen" . Een incident met een bepaald merk kite gebruiken ze als kwantitatieve onderbouwing om de kwaliteit ter discussie te stellen terwijl. Of andersom .. omdat ze zelf probleemloos met een kitemerk  varen ..dit ook voor andere gebruikers van dit merk het geval zal zijn .....

Dus eerst goed tellen en omrekenen (naar procenten) , dan vergelijken met andere merken .... en dan pas uitspraken doen .......
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #36 Oktober 23, 2013, 00:07:24
edit2Rapporteer  
Jammer dat het topic stil is komen te staan... tijd voor een kick Smiley

Ondertussen zal er toch wel redelijk wat ervaring zijn met de double ripstop doeken? (Wat naar mijn mening voornamelijk marketing is, maar ik kan het niet hard maken. Vandaar de vraag)

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #37 Oktober 23, 2013, 08:40:54
edit2Rapporteer  
En triple ripstop...

Wat ik daarvan niet begrijp: waarom weven ze niet de ruitjes 2x zo klein? Dan is het even zwaar als het double ripstop, maar veel beter verdeeld dan twee lijntjes zo dicht op elkaar?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #38 Oktober 23, 2013, 20:03:40
edit2Rapporteer  
En triple ripstop...

Wat ik daarvan niet begrijp: waarom weven ze niet de ruitjes 2x zo klein? Dan is het even zwaar als het double ripstop, maar veel beter verdeeld dan twee lijntjes zo dicht op elkaar?

Ik denk dat 2 kort op elkaar een lopende scheur meer afremmen. (aan de andere kant kunnen die makkelijker een scheurrichting afbuigen op die manier, zie onder)

Maar dingen die niet vermeld worden zijn bijvoorbeeld de diktes van de ripstopdraden. Zijn ze even dik als single ripstop draden, of juist dunner (en dus zwakker) om het doekgrammage hetzelfde te houden? Als ze even dik zijn, zijn de andere draden dan weer juist dunner? Of is het doek gewoon zwaarder?

Dan nog iets: Minder rek. Dus bij een belasting op een bestaand gaatje of scheurtje zal die veel meer kracht te verduren krijgen, want geen rek, geen demping, en wellicht juist eerder uitscheuren.

Verder scheuren die doeken niet netjes. Erg rafelig en vaak niet recht.

Zorgt het onregelmatig patroon er niet voor dat belastingen minder lineair verdeeld worden over een groter doekoppervlak?

Enz enz

Maar ik kan het dus niet hard maken. Weet wel dat een kitereparateur zei tegen mij dat hij geen noemenswaardige verandering in te repareren merken zag sinds de double ripstop hype.

En ik weet ook van andere takken van sport dat er vaak iets nieuws verzonnen wordt puur om iets nieuws te verkopen. Alleen maar voordelen, maar nadelen worden verzwegen (Bijvoorbeeld gelamineerde shafts in de keusporten. Ze vermelden uiteraard nergens dat dat truukje betekent dat ze mindere kwaliteit hout kunnen gebruiken)

Ik zeg overigens niet dat het slechter is. Trek de superioriteit alleen in twijfel...

Zijn de Cuben Fibre LE's van Best trouwens veel duurzamer dan de Dacron varianten? CF is een gelamineerd product wat ik begreep... 
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #39 Oktober 24, 2013, 17:54:17
edit2Rapporteer  
Cuben Fibre is heel sterk en zowat onverwoestbaar. Beschadigingen LE van scherpe voorwerpen op het strand treden op naast de Cuben Fibre terwijl heel de kite eroverheen gegaan is.
 
Maakt de kite wel heel wat zwaarder (600gram tot 1kg afhankelijk van kitegrootte en hoeveel CF er gebruikt werd: enkel LE of ook wingtips).
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.